اقتصاد-افغانستان-تا-۳۰-درصد-کاهش-می‌یابد

اداره بازرس ویژه امریکا در بازسازی افغانستان «سیگار» می‌گوید که ممکن اقتصاد افغانستان سال به سال حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش افغان نیوز؛ این نهاد امروز پنج‌شنبه، ۲۱ دلو با نشر توییتی گفته است که پیش از این به حاکمان فعلی در افغانستان گفته شده بود، اگر گزینه نظامی را برای تسلط به افغانستان انتخاب کنند، کمک‌ها به این میزان ادامه نخواهد یافت.

براساس گزارش بانک‌ جهانی، حدود ۷۵ درصد از مصارف عمومی و معادل ۴۰ درصد عواید ناخالص داخلی دولت غنی از سوی تمویل‌کننده‌گان خارجی تأمین می‌شد.

سیگار گفته است: «امریکا و شرکای آن هشدار داده بودند که در صورت انتخاب یک راه نظامی برای رسیدن به قدرت، به جای حل‌و‌فصل و مذاکره، این سطح از کمک‌ها ادامه نخواهد یافت.

این نهاد گفته است که پس از اتفاقات ماه آگست، تمویل‌کننده‌گان خارجی کمک‌های غیربشردوستانه به افغانستان را محدود کردند، امریکا به عنوان بزرگترین اهداکننده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان باقی مانده‌ است.

این نهاد هم‌چنان گفته است که تخمین زده شده است که اقتصاد افغانستان سال به سال حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

گفتنی است که در پی تحولات اخیر سیاسی در کشور، اقتصاد به شدت افت کرد، میزان فقر و گرسنه‌گی افزایش یافت، سیستم صحی به شدت آسیب دید و سیستم بانکی کشور نیز در معرض فروپاشی قرار گرفت.

اقتصاد افغانستان 20 تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد