-در-صد-بودجه-مالی-در-سال-ازمنابع-عایداتی-داخلی-تمویل-شده-است

سید محمد مهدی حسینی معاون مسلکی اداره عالی تفتیش میگوید نتایج بازرسی حساب قطعیه سال مالی ۱۳۹۴ که از سوی اداره عالی تفتیش به نشر رسیده است نشان میدهد که بیست و پنج فیصد از بودجه ملی در سال ۱۳۹۴ از منابع عایدات داخلی تمویل گردیده است.

به گفته معاون مسلکی اداره عالی تفتیش، مشاهدات این اداره نشان میدهد که در جریان این سال مالی، عدم تصفیه پیشکی ها و باقیات سال های گذشته شماری از ادارات، پرداخت وجوه سردستی بیش از حد برای ادارات و عدم تکمیل پیش فرض تعین شده بانک جهانی از سوی واحد های مالی از چالش های عمده مالی بوده اند.

اقای حسینی میگوید از میان شش‌صد و6 پروژه انکشافی که باید در جریان این سال تطبیق می گردید، روی یک صد و 58 پروژه آن هیچ کاری صورت نگرفته است.

بر اساس اظهارات مسولان این اداره، از میان 4صد و 38 میلیارد و یک صد و 72 میلیون و 870 هزار افغانی بودجه عادی و انکشافی دولت، در سال 1394 مالی، در حدود 20 در صد آن از منابع عواید داخلی تمویل گردیده است.

در همین حال سید امین امین رئیس تفتیش بودجه‌وی میگوید ازجمله پروژه‌های دارای مصرف به تعداد (172) پروژه فیصدی مصرف آن پائینتر از پنجاه درصد می‌باشد.

اقای امین عدم تصفیه قسمت هنگفت پیشکی ها و باقیات سالهای (1381-1393) از چالشهای عمده بوده که در زمان بازرسی به ان روبرو شده است.

به گفته امین بودجه عادی در سال مالی 1394 بیش از 284 میلیارد افغانی بوده است از این بودجه 83 درصد ان به مصرف رسیده است.

رئیس اداره تفتیش میگوید بودجه انکشافی سال 1394 بیش از 152 میلیارد افغانی بوده که بیش از 54 درصد ان به مصرف رسیده است.

این در حالیست که وزارت مالیه کشور بودجه مالی سال ۱۳۹۶ خورشیدی را امروز سه‌شنبه به مشرانو جرگه فرستاده است.

از سوی هم پیشتر از این گزارش قطعیه سال مالی 1394 را مجلس نمایندگان دارای مشکلات زیادی دانست و قرار شد که بخاطر عدم مصرف بودجه و عملکرد خلاف قانونی شماری زیادی از وزرا استیضاح شوند.

25 در صد بودجه مالی در سال 1394 ازمنابع عایداتی داخلی تمویل شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد