-درصد-جمعیت-کشور-معلول-هستند

مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به پیشواز از روز جهانی معلولین می‌گویند که از یک طرف ۱۳ درصد نفوس کشور را افراد معلول تشکیل می‌دهد و از سوی دیگر حضور آنان در برنامه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حکومت کمرنگ می‌باشد.

به گزارش افغان نیوز: بنفشه یعقوبی، کمشنر کمیسیون حقوق بشر افغانستان امروز چهارشنبه( ۱۲، قوس ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت؛ سروی بنیاد آسیا که در سال ۲۰۱۹ ارایه شد، نشان می‌دهد که ۱۳ درصد نفوس افغانستان دارای معلولیت حاد هستند.

بانو یعقوبی گفت: طرز نگاه نسبت به افراد معلول سبب شده که این قشر در بسیاری موارد نادیده گرفته شود. همچنان افراد دارای معلولیت منزوی شده و در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کمتر سهم می‌گیرند.

این کمشنر کمیسیون حقوق بشر گفت؛ اساسی ترین گام برای رفع این چالش ها، تغییر در نگرش مردم و اصلاح فرهنگ، گفتار و کاربرد درست مفاهیم در جامعه است تا سطح آگاهی مردم در برابر افراد دارای معلولیت بلند برده شود.

وی افزود: مهم ترین خواست طبقه معلولین اصلاح باور‌ها، فراهم نمودن امکانات و حفظ کرامت انسانی است که افراد معلول را به کار های روزمره شان تشویق خواهد کرد.

وی در اخیرخاطر نشان کرد که کمیسیون حقوق بشر به منظور نظارت برحقوق بشری افراد دارای معلولیت، ترویج ترمینولوژی کرامت محور برای این قشر را تهیه کرده تا سطح آگاهی مردم در برابر آنان بلند برود.

از سوی هم، مسعود صافی رئیس شورای اجتماعی معلولین اظهارداشت که تبعیض در بدنه حکومت باعث شده که این قشر از حق و حقوق شان در مسایل سیاسی بازبماند. به گفته او، حکومت باید برخورد های دوگانه را کنار بگذارد و افراد دارای معلولیت را در مسایل سیاسی و اقتصادی شامل کند.

13 درصد جمعیت کشور معلول هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد