-درصد-دختران-در-زمان-عادت-ماهوار-به-مکتب-نمی‌روند

وزارت معارف کشور می‌گوید که پایین بودن سطح آگاهی در جامعه باعث شده تا ۳۰ درصد دختران  در دوران قاعدگی/عادت ماهوار به مکتب نروند.

به گزارش افغان نیوز: رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف کشور، امروز پنج‌شنبه( 6، جوزا ) در برنامه‌ای زیر نام «رونمایی از رهنمودهای ملی بهداشت قاعدگی برای ‏دختران خارج از مکتب و مادران جوان» در کابل گفت که این وزارت به همکاری دیگر نهاد ها تلاش دارد تا دختران را با دوران قاعدگی آشنا ساخته و به آنان آموزش‌های لازم دهد.

بانو حمیدی بیان کرد،« در حال حاضر دوران قاعدگی دختران در جامعه شرم دانسته می‌شود. بنابراین، قرار است این موضوع  در متون درسی مکاتب گنجانیده شود و به آنها آموزش داد شود که این روند یک پدیده طبیعی است.»

وی گفت که وزارت معارف به کمک صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل ( یونیسف) مواد آموزشی قاعدگی را برای معلمان و دانش آموزان تهیه کرده است.

در همین حال، وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه گفت: باور‌های نادرست در جامعه باعث شده که حتی دختران در دوران قاعدگی شان از مادر خود در این باره نمی‌پرسند و آنرا شرم و عار می‌دانند و در خیلی از موارد گوشه گیر و از اجتماع دوری می‌کنند.

آقای مجروح افزود: عدم آگاهی از این روند باعث شده که دختران به دلیل پنهان کاری از خانواده و جامعه در دوران قاعدگی مسایل صحی را نیز درنظر نگیرند و با استفاده از پارچه‌های آلوده دچار بیماری ث‌های تناسلی شوند. درحالیکه عدم توجه و رعایت نکردن مسایل صحی می‌تواند باعث عقیم شدن دختران شود. 

از سوی هم، هیرف لودووک دی لیز، نماینده یونیسف، گفت؛ احصائیه نشان می‌دهد که 9.2 میلیون شاگردان مکاتب را دختران تشکیل می‌دهند؛ اما از این میان 4 میلیون شاگرد دختر از مکتب دور هستند.

نماینده یونیسف گفت: « مشکلات و چالش‌ها برای دختران زیاد است؛ زیرا هنوز هم تسهیلات لازم برای دوران قاعدگی وجود ندارد.»

وی افزود: مشکلات اجتماعی در جامعه افغانستان لکه ننگ پنداشته شده و برای رفع این معضل، کتاب رهنمود قاعدگی برای همه دختران در ولایت‌ها و ولسوالی‌های دور دست توزیع شده تا دیگر عادت ماهوار ننگ پنداشته نشود.

این درحالی است که هم‌زمان با فرارسیدن روز جهانی بهداشت قاعدگی، دولت افغانستان تعهدش را نسبت به آموزش ‏بهداشت قاعدگی و به چالش کشیدن نورم‌های اجتماعی و تابوهای فرهنگی‌ای که دختران را از ‏تحقق ظرفیت‌های‌شان باز می‌دارد، تجدید کرد‎.‎

30 درصد دختران در زمان" عادت ماهوار" به مکتب نمی‌روند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد