نقض-حقوق-کودکان؛-از-منع-ترانه-تا-دام-مرگ

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از نقض حقوق کودکان ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که تنها در ۲۲ روز گذشته ۵ کودک کشته و ۲۹ تن دیگر زخم برداشته اند.

به گزارش افغان نیوز: محمد نعیم نظری، معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، امروز( چهار شنبه، ۲۷ حوت) در مراسم رونمایی کتاب‌های" حق زندگی" و "حق صحت" که در مورد حقوق کودکان نوشته شده، گفت که دولت در زمینه تامین حقوق کودکان در قوانین تعهدات گسترده را به دوش گرفته؛ اما در عمل هیچ کاری در این زمینه نکرده است. 

آقای نظری افزود که دولت نه تنها در تامین حقوق کودکان کاری نکرده بلکه با پالسی‌ها و وضع برنامه‌های ناسنجیده حقوق کودکان را نقض کرده که در آخرین مورد وزارت معارف با ممنوعیت ترانه خوانی دختران بالاتر از ۱۲ سال، تبعیض جنسیتی را دامن زد. 

به گفته معاون کمیسیون حقوق بشر؛ در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶۵ کودک طی خشونت‌ها و جنگ‌ها کشته و ۱ هزار و ۴۵۴ تن دیگر زخمی شدند که در مجموع شمار کشته شدگان و زخمیان کودک در این سال به ۲ هزار و ۱۹ تن می‌رسد. 

آقای نظری از نقص حقوق حیات و صحت کودکان در کشور ابراز نگرانی کرده و گفت: " هرچند که تعهدات در زمینه تامین حقوق کودکان در قوانین وجود دارد؛ اما متاسفانه بستر تحقق این قوانین از سوی دولت فراهم نشده است". 

عبدالوحید وفا، رییس مرکز معلومات دانشگاه کابل در این مراسم گفت که در ده سال گذشته ۱۰۰ کتاب در حوزه ادبیات کودک تالیف شده است؛ اما کتاب‌‌های" حق زندگی" و " حق صحت" که به تازگی به چاپ رسیده، ارزش اساسی در زمینه حقوق بشری کودکان دارد. 

آقای وفا از ممنوعیت ترانه خوانی توسط وزارت معارف که پس از اعلام با واکنش‌های زیادی لغو شد، گفت که حقوق کودکان در کشور هم از سوی مخالفان دولت و هم از سوی نهاد‌های حکومتی با وضع برنامه‌های نا معقول نقض می‌شود. 

حمیرا قادری، نوسینده و شاعر در این مراسم، نصاب آموزشی را در معارف کشور شکننده خوانده و گفت که وزارت معارف کشور با وضع نصاب آموزشی غیر معیاری روحیه پرسش‌گری و رشد قابلیت را در کودکان دانش‌آموز سرکوب می‌کند. 

خانم قادری بیان کرد که بهترین نحوه آموزش در شرایط کنونی کشور برای کودکان، آموزش از راه داستان سرایی و قصه‌گویی است. او در مورد تلاش‌های کمیسیون حقوق بشر و مرکز معلومات افغانستان در حوزه ادبیات کودکان گفت که این تلاش‌ها باید بیست سال پیش صورت می‌گرفت. 

این درحالی است که کتاب" حق زندگی" توسط حمیرا قادری و کتاب" حق صحت" توسط محمد واعظی نخستین کتاب‌های است که در زمینه ادبیات و حقوق کودکان در کشور نوشته شده است. این دو کتاب به زبان فارسی تالیف و به زبان‌های پشتو و ازبیکی برگردان شده است.

نقض حقوق کودکان؛ از منع ترانه تا دام مرگ

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد