-درصد-سمنت-افغانستان-از-کشورهای-همسایه-وارد-می-شود

سرپرست وزارت معادن و پترولیم می‌گوید: فابریکه‌های تولید سمنت، ظرفیت تولید کافی ندارد و افغانستان سالانه ۳ میلیون تن سمنت مورد نیازش را که ۹۵ درصد می‌شود، از کشورهای همسایه وارد می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: عنایت الله مومند، سرپرست وزارت معادن و پترولیم امروز( چهار شنبه، 4 جدی) در مراسم امضای قرار داد شش پروژه استخراج مواد ساختمانی با شرکت‌های خصوصی گفت که فابریکه تولید سمنت غوری و جبرالسراج، نیاز کشور را مرفوع کرده نمی توانند و روی دو پروژه جدید تولید سمنت در ولایت سمنکان و جبرالسراج مذاکرات نهایی صورت گرفته است.

آقای مومند گفت: «فابریکه های جبرالسراج و غوری چند سال پیش ساخته شده اما به اندازه تولید ندارد که بتواند نیازمندی کشور را مرفوع کند و در حال حاضر فابریکه سمنت غوری 3 هزار تن تولید دارد و تا سه سال دیگر ظرفیت تولید این دو فابریکه به دلیل استهلاک ماشین آلات، کاهش پیدا می کند».

سرپرست وزارت معادن و پترولیم افزود که روی پروژه تولید سمنت سمنگان 130 میلیون دالر و روی فابریکه جدید جبرالسراج 170 میلیون دالر سرمایه گزاری شده است و با تطبیق این پروژه‌ها 2 میلیون تن سمنت تولید خواهد شد که 70 تا 80 درصد نیازمند‌های کشور را بر طرف می‌سازد. به گفته او، این پروژه‌ها می توانند زمنیه کاری را برای 2هزار 500 نفر به گونه مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم قرارد شش پروژه استخراج مواد ساختمانی را با شرکت‌های خصوصی استخراج سنگ و ریگ ساختمانی در ولایت‌های بامیان، پروان و میدان وردک به ارزش 80 تا 90 میلیون افغانی به امضا رساند.

به گفته آقای مومند؛ با اجرایی شدن این پروژه‌ها، دست کم برای 250 نفر به گونه مستقیم و 500 نفر دیگر به گونه غیر مستقیم زمنیه کاری ایجاد خواهد شد.

آقای مومند افزود؛ پیش از این، پروژه‌ها به شرکت‌های سپرده می‌شد و مسوولان آن شرکت ها هیچ گونه توجه به مشکلات اجتماعی و میحط زیستی نداشتند، اما اکنون شرکت‌های که با آنها قرارداد بسته شده مکلف اند که روی مسائل اجتماعی و محیط زیستی نیز سرمایه گزاری کنند و دراستخراج ریگ و سنگ ساختمای مسائل محیط زیستی و اجتماعی را جدی در نظر بگیرند.

محمد زمان، رییس شرکت آسیا جاوید که پروژه استخراج سنگ ساختمانی وریگ را در ولایت بامیان با وزارت معادن و پترولیم به امضا رساند، گفت: « وزارت معادن که پنج سال قرارداد ها را بند کرده بود، به شرکت های ما زیان زیاد وارد کرده و تنها دو سال طول کشید که ما این قرار داد را بدست بیاوریم و در بین سه شرکت که به داو طلبی اشتراک کرده بودند، برنده شدیم».

این درحالی است که دولت افغانستان در 18 سال گذشته نتوانست میزان تولید سمنت را به 3.5 میلیون تن که نیاز مردم افغانستان را رفع می‌کند، برساند و سالانه 3 میلیون تن سمنت را از کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان وارد می‌کند.

95 درصد سمنت افغانستان از کشورهای همسایه وارد می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد