-درصد-مکاتب-و-درصد-انستیتوت-ها-فاقد-تسهیلات-لابراتواری-می-باشد

بنا به گزارش احصایوی معنینت تعلیمات تخنیکی و مسلکی ۹۲ درصد مکاتب و ۷۸ درصد انستیتوت ها از دسترسی به تجهیزات لابراتواری و ورکشابی محرومند.

به گزارش آژانس افغان خبر: رحیل محمد فرمل، معین تعلیمات تخنیکی و مسلکی امروز شنبه(23 دلو) در مراسم افتتاحیه اولین گزارش احصایه معینیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی گفت:این احصائیه با حضور مسوولان در معنینت و بررسی تمامی مشکلات و ضروریات مکاتب و انستیتیوت ها در سراسر کشور تهیه و ترتیب گردیده تا هیچ شهروندی برای کسب معلومات از این ارگان با مشکل اطلاع دهی مواجه نباشد.

معین تعلیمات تخنیکی و مسلکی تصریح نمود، آمار ها در این احصائیه نشان می دهد که از میان  تمامی اساتید مکاتب به تعداد 72 درصد آنان دارای درجه تحصیلات لیسانس و 81 درصد استادان از طبقه اثاث می باشند.

آقای فرملی تاکید می کند که در حال حاضر حدود 2 هزار 778 معلم شامل مکاتب دولتی و تعداد 857 تن استادان قراردادی در تعلیمات تخنیکی و مسلکی استخدام گردیده اند  درحالی که 21 درصد از بستهای استادان در این وزارت خالی می باشد.

او همچنان افزود، احصاییه بیان می کند که در حد متوسط برای هر 21 شاگرد یک استاد در نظر گرفته شده است که این تناسب در ولایت قندهار و ارزگان این گونه گفته شده است: در ولایت قندهار برای هر 16 شاگرد یک استاد و در ولایت ارزگان برای هر 39 شاگرد یک استاد در نظر گرفته شده است.

رحیل محمد فرملی اضافه کرد 25 درصد انستیتوت ها در ساختمان های معینیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی قرار داشته و درعین حال 27 درصد آن در ساختمان های کرایی به سر می برند.

معین تعلیمات تخنیکی و مسلکی خاطر نشان ساخت، در 194 باب مکتب و انستیتیوت ها تنها از طرف صبح و یا عصر تدریس صورت می گیرد در حالی که در 94 باب مکتب دیگر دریک روز اضافه از دو وقت تدریس می شود.

دلآور درمل سرپرست ریاست پلان و پالیسی تعلیمات تخنیکی و مسلکی با ابراز خرسندی از کارکرد نیک معینیت اظهار داشت که بررسی در این سرشماری حاکی از آن است که 5 درصد شاگردان دختر نسبت به سال گذشته در مکاتب افزایش یافته و در بسیاری مکاتب ولایتی تنها مردان شمولیت دارند.

سرپرست ریاست پلان و پالیسی تعلیمات تخنیکی و مسلکی علاوه می کند که از 34 ولایت 8 باب مکتب خاص در 8 ولایت موقعیت دارند که یک هزار و 561 تن شاگردان دارای معلولیت را حمایت می کنند.

درمل می افزاید، 17 درصد شاگردان را تازه وارد ها در مکاتب و انستیتیوت های دولتی تعلیمات تخنیکی و مسلکی تشکیل می دهد.

دلاور درمل ادامه داد که موسسات خصوصی عرضه کننده برنامه های آموزشی از جمله تمام خدمات آموزشی، کمتر از 5درصد این خدمات را عرضه می نمایند.

وی در حالی این اظهارات را یادآور می شود که به تعداد مجموع شاگردان( دولتی و خصوصی) که به سطح ملی شامل آموزش های تخنیکی و مسلکی گردیده اند از 31 هزار و424 تن شاگرد در سال 2011 به 81 هزار و 261 شاگرد در سال 2015 افزایش یافته است.

سرپرست ریاست پلان و پالیسی تعلیمات تخنیکی و مسلکی گفت: با وجودی این که تعداد مکاتب در کشور 172 نسبت به انستیتیوت ها 122 بیشتر می باشد اما مکاتب دارای تعداد کمتر شاگردان 19 درصد می باشد.

آقای درمل تاکید نمود که حدود 68 حرفه های مختلف آموزش تخنیکی و مسلکی از طریق 294 مکتب و انستیتیوت عرضه می شود.

خانم پتریش یو فلیپس نماینده سازمان یونسکو در افغانستان با حضور در این مراسم از کارکردهای معینیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی ستایش کرد و ارایه گزارشات را یک اقدام جهت باورمندی مردم به این مرکز بیان داشت.

نماینده سازمان یونسکو در افغانستان علاوه می کند که این احصایه با بررسی دقیق و حضور در ساحه انجام شده است تا هیچ گونه نگرانی در ارقام وجود نداشته باشد.

52 درصد مکاتب و 54 درصد انستیتوت ها فاقد تسهیلات لابراتواری می باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد