-درصد-واردات،-در-صد-صادرات

پیشتازان صنعت افغانستان، مالکان تشبثات کوچک و نمایندگان سکتور دلتی می گویند که در ۱۵ سال گذشته تا اکنون، نبود پالیسی ملی تجارت افغانستان سبب شده است تا کشور بیشتر از ۹۰ درصد واردات و کمتر از ۱۰ درصد صادرات داشته باشد.

به گزارش افغان نیوز: عتیق‌الله نصرت، رئیس هیئت عامل اتاق های تجارت و صنایع امروز شنبه ( 4- قوس) در نشست خبری پیرامون "نشست مشورتی روی ساحات پالیسی ملی تجارت افغانستان" می گوید:«در 15 سال گذشته پالیسی ملی تجارت نداشتیم که روی تولیدات و صادرات تجارت افغانستان متمرکز بوده باشد».

آقای نصرت افزود، نبود پالیسی ملی تجارت سبب گردیده است که تجاران ملی کشور به بازارهای ملی و بین‌المللی دسترسی محدود داشته باشند. به همین خاطر سطح واردات تجاری کشور کاهش و صادرات افزایش یافته است.

وی علاوه نمود، نا امنی، نبود برق، دسترسی به زمین، فساد گسترده در ادارات دولتی از مشکلات است که مانع رشد اقتصادی شده و گراف صادرات کاهش و واردات کشور افزایش یابد.

از سوی هم، والفگنگ پلازا، مشاور ارشد ریاست جمهوری در امور تجارت بین‌المللی، انکشاف صادرات و امور سازمان تجارت جهانی می گوید:«این پالیسی باعث افزایش تولیدات و صادرات درکشور شده و همچنان در قسمت دسترسی سرمایه گذاران به بازارهای تجارت بین‌‌المللی موثر می باشد.

آقای پلازا می افزاید، ما تلاش داریم که برای سکتورهای خصوصی آگاهی دهی صورت گیرد تا سرمایه گذاری های شان را افزایش دهند.

وی تاکید دارد که سطح تولیدات مورد نیاز باید در افغانستان افزایش یافته و از تطبیق پروژه های تولیدی نیز بصورت درست مدیریت شود.

به گفته وی، برخی از همسایه های افغانستان بطور درست رژیم تولیدات و صادرات شان را نهادینه نکردند. او می گوید که تجاران ملی و بین‌المللی باید تحلیل و درک درست از این فرصت را داشته باشند.

وی همچنان افزوده است که روی مارکیت های جهانی بصورت درست کار شده و باید به دسترس تجاران ملی قرار گیرد.

مشارو ارشد ریاست جمهوری در امور تجارت بین‌المللی، سکتورهای خصوصی را تطبیق کننده اصلی پروژه های تولیدی و اقتصادی عنوان کرده می گوید که از این سکتورها حمایت شوند و حکومت باید امنیت این‌ها را تامین نماید.

پیشتازان صنعت افغانستان و سکتورهای ذیربط، فساد گسترده و نا امنی را مانع عمده و اساسی فرا راه تجارت خوانده می گویند که باید با فساد مبارزه صورت گیرد.

همچنان تجاران ملی افغانستان باید با کشورهای همسایه‌، همکاران بین‌المللی و جهانی شان فعالیت کرده و به  سرمایه گذاری های داخلی شان رونق بخشند.

پیشتازان تجارت و صنایع افغانستان هدف این نشست را رشد شمولیت افغانستان به اقتصاد منطقه ای و جهانی با افزایش رقابت کسب و کار تجاران و مردم این کشور عنوان کرده اند.

این درحالی است که شماری از فعالان اقتصادی و نهادهای جامعه مدنی دلایل اصلی فرار تجاران و سرمایه گذاران ملی را نبود پالیسی مشخص ملی تجاری و نا امنی در دولت افغانستان عنوان کرده می گویند که عدم مدیریت درست در تطبیق پروژه های انکشافی و تولیدی و همچنان نا امنی سبب شده است تا سرمایه گذاران سرمایه های شان را در خارج از کشورانتقال دهند.

90 درصد واردات، 10 در صد صادرات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد