-قضیه-خشونت-علیه-زنان-در-غزنی-ثبت-شده-است

مقامات ولایت غزنی از ثبت ۱۰۵ قضیه خشونت علیه زنان طی سال روان در این ولایت خبر میدهند.

به گزارش افغان نیوز: شکریه ولی، رئیسه امور زنان ولایت غزنی می گوید: طی سال روان، ما ۱۰۵ قضیه خشونت علیه زنان را ثبت کردیم که ۵۱ قضیه جزایی و ۵۴ قضیه حقوقی می باشد.

خانم ولی افزود: "خشونت های ثبت شده علیه زنان در این ولایت مواردی چون ازدواج های اجباری، ازدواج زیر سن، ممانعت از تحصیل زنان در برخی از ولسوالی‌ها، طلاق و خشونت‌های خانوادگی است".

او آگاهی زنان از نهاد های حامی و ریاست زنان را دلیل افزایش ثبت این خشونت ها دانسته و از افزایش خشونت ها نسبت به سال های قبل نگران است.

او از سهم گیری فعال زنان این ولایت در برنامه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تشویق و از ساخت باغ زنانه، کتاب‌خانه، استدیوم ورزشی و مرکز آموزش حرفه‌ای زنانه برای بانوان این ولایت خبر میدهد.

خانم ولی زنان را نیمی از پیکر جامعه خوانده از علمای دینی در ولایت غزنی خواست که برای معرفی جایگاه حقوقی زن از دید اسلام، به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

عارف واحدی، معاون والی غزنی می‌گوید: اسلام بهترین جایگاه و حقوق را برای زن قائل است و در تاریخ اسلام فداکاری‌های زیادی از زنان ثبت شده است و از دیدگاه قانون نیز زنان حقوق مساوی با مردان دارند. خانواده هایی که با دین و قانون آشنایی بهتری دارند برای زنان ارزشی بیشتر میدهند و از مرد ها خواستار حمایت و پشتیبانی از زنان شد.

او افزود:"پیامبر اسلام(ص) احترام و ارزش زیادی برای زنان قابل بود؛ تا جایی که از وی نقل شده است که من سه چیز را دوست دارم: نماز،بوی خوش و زن را؛ هدف پیامبر از این حرف، معرفی جایگاه زن و اهمیت زن در زندگی است، نه به خاطر شهوت‌رانی".

وی از مردان خواست که هر روز را روز زن دیده، به زنان و حق زنان احترام بگذارند و تنها نباید به برگزاری محافل برای دفاع از حقوق زنان اکتفا کرد.

کامله سعادت، فعال مدنی میگوید: از دیدگاه قانون و دین اسلام زنان با مردان حقوق مساوی دارند ولی در افغانستان بویژه ولایت غزنی تا کنون زنان نتوانسته‌اند به حقوق شان دست یابند.

او می‌افزاید: در بعضی از مناطق این ولایت بیشتر زنان تا کنون به ابتدایی ترین حقوق شان هم دست نیافته و برای تعدادی از زنان تا کنون زن بودن جرم است.

سعادت از رسیدگی به بعضی از مشکلات زنان توسط مقامات ابراز خرسندی نموده و خواستار برخورد جدی حکومت در مقابله با عاملین خشونت علیه زنان شد.

او عدم مصئونیت زنان در ادارات و بازار را یکی از دلایل حضور زنان در تجمعات، برنامه ها و ادارات میداند.

فاطمه رحیمی، وکیله شورای ولایتی می‌گوید: زنان باید خود را فراموش نکنند تا به فراموشی سپرده نشوند و جامعه‌ی بدون زن ارزشی ندارد.

رحیمی می افزاید: تقسیم عادلانه قدرت و سهم داشتن زنان در عرصه های سیاست، قدرت و برنامه های فرهنگی و اجتماعی حق زنان بوده و باید به حقوق شان دست یابند.

او عمده ترین چالش های فراروی موفقیت زنان دور بودن شان از منابع قدرت، نبود مصونیت کاری، جامعه سنتی و وضعیت بد امنیتی دانسته و از تمام زنان خواستار حمایت از همدیگر شان شد تا بتوانند به حقوق و موفقیت های شان دست یابند.

او نقش زنان در آوردن صلح را ارزنده دانسته می‌گوید: زنان برای آوردن صلح در کشور نقش ارزنده‌ای دارند اما تا کنون در این مورد هیچ کاری و تاکیدی صورت نگرفته است.

او می گوید: ما در شورای صلح ولایت غزنی حتی یک کارمند زن هم نداریم در حالی که زنان در مفکوره های اجتماعی و تشکیل جامعه مطلوب نقش مهمی دارند.

 

صدیقه رحیمی، مسول ائتلاف حمایت از زنان میگوید: خشونت علیه زنان در ولایت غزنی افزایش یافته و زنان این ولایت مشکلات فراوانی دارند.

او می‌افزاید: ما از وضعیت حضور زنان در ادارات دولتی راضی نیستیم، اکثر بانوان تحصیل کرده در غزنی بیکار هستند و زمینه کار برای شان فراهم نیست.

رحیمی می گوید: در این ولایت تا کنون خانه‌ای امن و مرکز حمایت از زنان وجود ندارد و این یک مشکل بسیار جدی برای بانوان آسیب دیده است.

با این حال زنان ولایت غزنی از وضعیت موجود ناراضی بوده و تاکید داردند که مورد توجهی مسوولان قرار بگیرند.

105 قضیه خشونت علیه زنان در غزنی ثبت شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد