معاینه-بکارت-پایه-و-اساس-علمی-ندارد

موسسه حمایت از زنان" میدیکا افغانستان" می گوید که یکی از مصادیق پنهان خشونت علیه زنان در کشور، معاینه بکارت می باشد که هیچ گونه اساس علمی و طبی ندارد.

به گزارش افغا نیوز: موسسه حمایت از زنان" میدیکا افغانستان" امروز یکشنبه( 13 – حوت) درکابل طی کنفرانس علمی پیرامون عدالت برای بازماندگان اجرایی معاینات نسایی، می گوید که یکی از مصادق پنهان خشونت علیه زن، معاینه بکارت در افغانستان است.

سیماسمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، معاینات بکارت را اجباری و خلاف ارزش ها و کرامت انسانی دانسته، می گوید که آزمایشات اجباری و توهین آمیز برای زنان، بیشتر از طرف پولیس، زورمندان و ریش سفیدان صورت می گیرد.

وی افزود، هیچ کس نمی تواند یک شخص را بدون رضایت شان، مجبور به آزمایشات غیرقانونی و اجباری نمایند. او گفت، بیشترین نقض حقوق بشر از سوی زورمندان و همکاران حکومت صورت می گیرد.

خانم سمر علاوه نمود، باید برای جلوگیری از معاینات نسائی و اجباری زنان، میکانیزم و فضای ایجاد شود تا زنان در جامعه احساس مصئونیت نمایند. او می گوید که آزمایشات نسائی و بکارت را حتی بالای اطفال پائین تر از چهارده سال، بخاطر اینکه عمل زنا را از اینها ثبوت نمایند، انجام میدهند.

وی خاطرنشان ساخت، جامعه ای که در آن قانون حاکمیت نداشته باشد، آن جامعه جنگل است.

از سوی هم، حمیرا امیر رسولی، رئیس اجراییه میدیکا افغانستان می گوید:« در جریان سال جاری، وکلای موسسه حمایت از زنان، بیشتر از 40 قضیه، از زنانی که معاینه نهایت تحقیر آمیز نسائی را درکابل، مزار و هرات جبرا متحمل شده اند، وکالت و نمایندگی نمودند.»

او می افزاید، حکومت تأیید نموده است که اجرای معاینات متذکره میتود سنتی بوده و اساس علمی و طبی ندارد. او گفت، امید واریم که اجرای معاینات نسائی از نظر طبی – قانونی واضح گردد.

به گفته وی، متخصصان طب عدلی افغانستان و سایر کشور ها  تأیید نموده اند که برای تشخیص باکره بودن در مقاربت جنسی فعلی و قبلی معاینه متذکره اساس علمی ندارد.

رئیس اجراییه، موسسه حمایت از زنان" میدیکا افغانستان" خاطرنشان ساخت، گزارشات طب عدلی که از معاینات اجباری نسائی به دست می آیند، بطور معمول به عنوان مدرک در محاکم پذیرفته می شوند.

او گفت، محاکم به شدت در محکمه به آنها اتکا می کنند و معتقدند که آنها در قضیه تعیین کننده هستند.

وی تاکید دارد که برای حذف و بی اعتبار بودن گزارشات طب عدلی، اقدام کرده و عرایضی را درزمینه درج و اقامه نموده ایم.

موسسه حمایت از زنان" میدیکا افغانستان" در اعلامیه شان گفته که ما به منظور بهبود بخشیدن حقوق زنان و فعالیت های آنانی که خشونت های فردی، اجتماعی و خشونت های ناشی از جنگ را تجربه نموده اند خدمات روانی، اجتماعی، حقوقی و تعلیم و تربیه را فراهم می سازیم.

همچنان در این اعلامیه آمده است که موسسه حمایت از زنان افغان، جهت بهبود موقف اجتماعی، حقوق بشری و اسلامی زنان، به سطح ملی و بین‌المللی داد خواهی می نماید.

این درحالی است که در این اواخر، شمار زیادی از زنان و دختران زیر سن 14 تا 25 سال، بخاطر نداشتن پرده بکارت و ثبوت انجام عمل زنا، از طرف پولیس، ریش سفیدان و حتی از سوی خانواده ها مورد آزمایشات طبی و عدلی قرار می گیرند.

معاینه بکارت پایه و اساس علمی ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد