-میلیون-کودک-در-افغانستان-به-سوءتغذیه-گرفتار-اند

رییس اجراییه کشور گفت که ۳.۵ میلیون کودک با مشکلات سوءتغذی مواجه هستند که خشکسالی احتمالی و وضعیت نامناسب محیط زیستی، تهدیدات را افزایش می‌بخشد.

به گزارش افغان نیوز: دوکتور عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، در نخستین نشست کمیتۀ عالی رهبری آجندای ملی مصونیت غذایی و تغذیه گفت که با وجود اقدمات صورت گرفته در زمینۀ تعذیه، هنوز هم 9 میلیون تن در کشور با تهدید امنیت غذایی روبرو هستند.

وی افزود که 3.5 میلیون کودک با مشکلات سوءتغذی مواجه هستند که خشکسالی احتمالی و وضعیت نامناسب محیط زیستی، تهدیدات را افزایش می‌بخشد.

عبدالله عبدالله اضافه کرد که امنیت غذایی جز حقوق اصلی شهروندان است و باید به خاطر نجات کشور و آیندۀ نسل جدید تلاش و کار بیشتر نماییم. رییس اجراییه بر هماهنگی و انسجام بیشتر میان نهادهای مسوول در این زمینه تأکید ورزید.

همچنان، در این نشست روی کارکردهای شش ماهۀ آجندای ملی مصونیت غذایی و تغذیه، فعالیت‌ها، چالش‌ها، برنامه‌ها و پیشنهادهای وزارت‌های کلیدی عضو آجندا، اقدامات و پیشنهادهای نمایندگان نهادهای همکار ملل متحد در امر بهبود مصونیت غذایی و تغذیه و بحران احتمالی خشک‌سالی و تبعات ناگوار آن بالای مصونیت غذایی و تغذیه در افغانستان بحث صورت گرفت. ‌

سکرتریت تخنیکی آجندای ملی مصونیت غذایی و تغذیه دربارۀ بحران احتمالی خشک‌سالی و تبعات ناشی از آن بالای معیشت، مصونیت غذایی و تغذیه معلومات مختصری ارایه کرده و توضیح دادند که بر بنیاد پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امسال در تولید گندم ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته و ۲۷ درصد نسبت به اوسط پنج سال گذشته کاهش به‌میان خواهد آمد. خشک‌سالی تمام ولایت‌ها و به‌خصوص ولایت‌های بادغیس، فاریاب، جوزجان، سرپل، کندز و بغلان را بیش‌تر از همه متأثر خواهد ساخت.

در اخیر، آقای عبدالله از تلاش‌ها، دست‌آوردها و کاردهای همکاران شامل در آجندای ملی مصونیت غذایی و تغذیه افغانستان قدردانی کرده و از تعهد حکومت در حمایت از تطبیق اهداف و مقاصد این آجندا اطمینان داد.

رییس اجراییه به وزارت صحت‌عامه وظیفه سپرد تا در همکاری با سکرتریت تخنیکی آجندای ملی مصونیت غذایی و تغذیه طرح عملی‌یی را به منظور تجلیل از «هفته تغذیه با شیر مادر» که برابر با ۱۰ الی ۱۷ ماه اسد می‌باشد، تهیه کرده و به منظور ترویج تغذیه کودکان با شیر مادر، از این هفته در سطح مرکز و ولایت‌ها کمپاین‌ وسیعی را راه‌اندازی کند.

وی به منظور بهبود کیفیت مواد غذایی تولید شده در داخل کشور و مواد غذایی وارداتی، از وزارت صحت‌عامه خواست تا روی ایجاد ادارۀ کنترول و تنظیم امور غذایی در چوکات آن وزارت کار کرده و طرح عملی‌ آن را به کمیتۀ اجرایی آجندای ملی مصونیت غذایی و تغذیه و یا شورای وزیران جهت تأیید ارایه کند.

رییس اجراییه کشور به وزارت‌ها و ادارات عضو هدایت داد تا بودجه سال ۱۳۹۷ شان را مطابق به رهنمود خاص تهیه شده توسط سکرتریت تخنیکی تحلیل و ارزیابی کنند.

3.5 میلیون کودک در افغانستان به سوءتغذیه گرفتار اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد