-هزار-خانواده-افغان-چشم-به-راه-کمک-وزارت-مهاجرین

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که ۹۵ هزار خانواده بی‌جاشده داخلی به کمک‌های عاجل زمستانی نیازمند اند و تلاش می‌شود که پیش از رسیدن سرمای زمستان به آنان کمک صورت گیرد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالباسط انصاری، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان امروز( شنبه، 30 قوس) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت که از میان 95 هزار فامیل بی جاشده که در معرض آسیب پذیری قرار دارند، برای 12 هزار و 100 خانواده‌ای آن از سوی وزارت امور مهاجرین و برای 50 هزار خانواده دیگر آن از سوی نهادها و موسسه‌های بین المللی کمک صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان با بیان اینکه از میان 2 میلیون بی‌جا شده داخلی در سراسر کشور تنها برای 700 هزار آنان کمک صورت می‌گیرد، تاکید کرد: «در قسمت کمک برای بی‌جا شدگان داخلی، خلاهای بودجه‌ای وجود دارد و این وزارت تلاش دارد با صحبت با اتحادیه اروپا و بانک جهانی این مشکل را حل و برای بیشتر از 95 هزار خانواده بی جاشده داخلی کمک کند».

آقای انصاری کمک‌های که از سوی این وزارت و نهادهای بین‌المللی برای بی‌جا شدگان داخلی می‌شود، بسنده نداسته و می‌گوید که کمک‌های که صورت می‌گیرد تنها به گونه موقتی می‌تواند مشکلات سرمایی بی‌جاشدگان داخلی را برای زمان کوتاه مرفوع سازد.

انصاری می‌افزاید که وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان برای بی‌جا شدگان داخلی پول نقد و نهادهای بین المللی مواد غذایی و سوخت کمک می‌کنند

به گفته او؛ کمک‌های پیش از این برای استقرار مجدد بی‌جاشدگان در مناطق اصلی آنان صورت گرفته است و اکنون توجه بیشتر وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان روی کمک‌های زمستانی است و در سال مالی جدید در قسمت استقرار مجدد بی‌جا شدگان داخلی توجه صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید که بی‌جا شدگان بشتر در ولایت‌های ناامن مانند فراه، کندز و در بخش‌های از بدخشان وجود دارد.

سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین وعودت‌کنندگان که روزچهارشنبه( ۲۷ قوس) در مراسم «گرامی‌داشت از روز جهانی مهاجرین» در کابل صحبت می‌کرد، گفت: در مدت 11 ماه سال روان میلادی(2019)نزدیک به 603 هزار و 71 نفر در سراسر کشور بی‌جاشده‌اند که از این میان تنها 218 هزار و 602 نفر آنان به مناطق اصلی‌شان بازگشته‌اند.

آقای بلخی گفت که دولت افغانستان در تلاش است که متباقی بی‌جاشدگان را همچنان به مناطق اصلی‌شان برگرداند و یا هم آنان را در محل سکونت فعلی‌شان ادغام کنند. به گفته‌ی او روند ادغام نزدیک به 150 هزار بی‌جاشدگان داخلی هم‌اکنون در «کمپ کماالدین بهزاد» در ولایت هرات جریان دارد.

این همه در حالی است که از مجموع بیش از 600 هزار بی‌جاشده‌ی داخلی در جریان سال روان میلادی بیشتر آنان در نتیجه‌ی ناامنی‌های ناشی از جنگ و فعالیت گروه‌های مخالفان مسلح دولت از مناطق و سکونت اصلی‌شان بی‌جا شده‌اند.

95 هزار خانواده افغان چشم به راه کمک وزارت مهاجرین

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد