آثار-تاریخی-افغانستان-هویت-و-تاریخ-کشور-است

مسوولان دانشگاه خصوصی ابن سینا در نشست فرهنگی به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی می‌گویند که میراث فرهنگی برای هر جامعه‌ی بخش بسیار مهمی از تاریخ و فرهنگ آن جامعه به حساب می‌‌آید و باید برای حفظ آن تلاش‌ها جدی صورت بگیرد.

به گزارش افغان نیوز؛ استادان و دانشجویان دانشگاه‌ خصوصی ابن‌سینا امروز ( چهارشنبه، 9 جوزا) در یک نشست علمی تحت عنوان « میراث فرهنگی و فرهنگ مدارا» در کابل برگزار شده بود، گفتند که میراث فرهنگی برای هر جامعه‌ی بخش بسیار مهمی از تاریخ و فرهنگ آن جامعه به حساب می‌‌آید و باید دولت و شهروندان در زمینه توجه‌ای جدی نماید.
داکتر یحیی وقار، رییس دانشگاه ابن سینا در این نشست علمی گفت که نقش میراث فرهنگی در حفظ آثار ملموس و ناملموس یک کشور و ملت بسیار پراهمیت و مهم است اما؛ در خیلی از مواقع و به‌ خصوص در جوامعی که اهمیت کمتری برای میراث فرهنگی و کهن خود قایل هستند، نقش این میراث و تاثیر آن‌ها بر فرهنگ مردم نادیده گرفته می‌شود.
آقای وقار افزود که این روز بهانه‌ای برای یادآوری جایگاه مهم و حیاتی میراث فرهنگی در آشنایی با زندگی اجداد گذشته ما و حفظ آثار باستانی و تاریخی برای نسل‌های آینده است.
او بیان داشت که میراث فرهنگی باید از سوی دولت و مردم زنده نگهداشته شود چون؛ این میراث‌ها تقویت هویت فرهنگی است و ملت‌ها با میراث فرهنگی شناخته می‌شود.
رییس دانشگاه ابن سینا در این نشست علمی می‌گوید که میراث فرهنگی برای هر جامعه‌ی بخش بسیار مهمی از تاریخ و فرهنگ آن جامعه به حساب می‌‌آید و به کلیه آثار باقیمانده از گذشته‌گان گفته می‌شود که دارای ارزش فرهنگی باشد و این آثار می‌تواند دربرگیرنده‌ی آثار ملموس «مانند بنای‌های باستانی» یا آثار ناملموس « مانند آداب ورسوم یک منطقه» باشد.
به گفته‌ای وقار تقویت میراث فرهنگی در یک کشور می‌تواند در قسمت آموزش و اقتصاد کشور مهم باشد و گردشگری را افزایش دهد.
او از حکومت سرپرست خواستار حفظ میراث فرهنگی در کشور شده و گفت که دولت باید قوانینی را برای احیای میراث فرهنگی ایجاد نماید تا آثار فرهنگی در جامعه حفظ شود.
عبدالحمید محمودی، استاد دانشگاه در این نشست علمی گفت که حفظ میراث فرهنگی می‌تواند در روابط انسان‌ها موثر باشد و در فرهنگ مدارا باید تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم.
نقیب‌الله قانع، نماینده وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست علمی می‌گوید که آثار تاریخی هویت و تاریخ افغانستان و مردم کشور است و این وزارت، در حفاظت آن توجه خاص داشته و از قاچاق آثارباستانی در همکاری با سایر نهادها، جلوگیری کرده است.
از روز جهانی میراث فرهنگی در افغانستان در حالی برگزار می‌شود که در پی سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر در کشور نگرانی‌ها از تخریب برخی بناها و آثار فرهنگی کشور طی روزهای اخیر افزایش یافته است.
از این میان، منار جام که دومین منار بلند خشتی در جهان است، اکنون با جاری شدن سیلاب‌ها در ولایت غور وضعیت فاجعه‌باری را تجربه می‌کند و برخی منابع محلی می‌گویند که در صورت ادامه بی‌توجهی حکومت و سازمان‌های ذیربط در حفظ میراث فرهنگی، امکان ویرانی این اثر تاریخی وجود دارد. 
در همین رابطه، احمد ولی سازش، فعال مدنی ولایت غور روز چهارشنبه ( 2 جوزا) در یک نشست خبری تحت عنوان «صدای سیلاب‌زدگان ولایت غور» در کابل گفت که در پی سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر در این ولایت، منار جام یکی از قدیمی ترین میراث‌های باستانی این ولایت با خطر فروپاشی رو‌به‌رو شده است.
آقای سازش افزوده بود که سیل ناشی از باران‌های شدید روزهای جمعه و شنبه هفته گذشته باعث شده تا اطراف این منار تاریخی کاملا زیر آب برود و اکنون سیل مستقیماً به دیوارهای این منار برخورد می‌کند.
او از نهاد‌های بین‌المللی به خصوص سازمان یونسکو و حکومت مرکزی خواستار هرچه عاجل در حفظ منار جام و جلوگیری از افزایش تهدیدها و خطر فروپاشی این منار جام شد.
البته سایر میراث‌ها و بناهای تاریخی کشور نیز در وضعیت مشابهی به سر می‌برند و سال‌هاست به دلیل نبود تدابیر در معرض نابودی و فراموشی تاریخی قرار دارند.

آثار تاریخی افغانستان هویت و تاریخ کشور است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد