آمادگی-چین-برای-استخراج-معادن-افغانستان

وزیر خارجه چین در سفرش به کابل با مقام‌های حکومت طالبان روی آغاز کار در بخش معادن، نقش افغانستان در دهلیز اقتصادی و سایر موضوعات مهم بحث و گفتگو نموده است.

به گزارش افغان نیوز؛ وانگ یی، وزیر خارجه چین، امروز پنج‌شنبه(۴، حمل) در سفرش به کابل با معاون نخست ریاست الوزرا و امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، گفتگو کرده است.

دو طرف روی موضوعات سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی، دهلیز هوایی، صادرات میوهٔ خشک، بورسیه‌های تحصیلی و صدور ویزه تاکید داشتند.

وزیر خارجه طالبان در این دیدار گفته که زمینه برای سرمایه گذاری خارجی‌ها به شمول چین، فراهم شده تا ازین طریق در کنار تأمین منافع آنها، با افغان‌ها در عرصهٔ رشد و ثبات اقتصادی همکاری صورت گیرد و درین زمینه، حکومت جدید از آن حمایت کامل شود.

آقای متقی گفت؛ ثبات در افغانستان به نفع منطقه و جهان است و ما به این هدف نایل شده شده‌ایم و این مسوولیت جهانیان است تا این ثبات را با تقویت عرصه‌های سیاسی و اقتصادی تحکیم کند. 

وی همچنان گفت که خرسندم از اینکه روابط ما با چین روزتاروز تقویت پیدا می‌کند.

وزیر خارجه چین بر همکاری امنیتی میان دو کشور تاکید ورزیده و گفت که در جلسه قریب الوقوع وزرای خارجه که به میزبانی چین برگزار می شود، از وزیر خارجه امارت اسلامی نیز دعوت بعمل آمده است.

در همین حال، وانگ یی، وزیر خارجه چین با ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست ریاست الوزرا نیز دیدار کرده است. 

دفتر معاونیت نخست در خبرنامه‌ی گفته است که آقای وانگ یی برای سرمایه گذاری کشورش در بخش استخراج معادن، پروژه‌های اقتصادی و از سرگیری کار معدن مس عینک ابراز آماده‌گی کرد.

آقای وانگ یی سفرش به کابل را در راستای تقویت روابط همه‌جانبه خواند و افزود: طوری که افغانستان و چین برخوردار از روابط تاریخی اند، می‌خواهد بیشتر تقویت شود.

پس از هفت ماه از حاکمیت طالبان در کابل، این اولین بار است که وزیر امور خارجه چین به افغانستان سفر کرده است.

این درحالی است که پس از سقوط حکومت پیشین، چین از جمله کشورهایی است که سفارت‌اش را در افغانستان باز نگهداشته و روابط نزدیک با حکومت طالبان دارد.

امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، پس از ورود به دوحه پایتخت قطر، به وانگ‌یی وزیر خارجه چین یک بسته جلغوزه تحفه داده بود.

آمادگی چین برای استخراج معادن افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد