آمادگی‌ها-برای-استخراج-معادن-افغانستان

مسوولان اتاق صنایع و معادن افغانستان با اعلام آمادگی برای استخراج معادن کشور، می‌گویند که تنها گزینه‌ی بیرون رفت از بحران اقتصادی، استخراج معادن است.

به گزارش افغان نیوز؛ شیرباز کمین‌زاده، رئیس عمومی اتاق صنایع و معادن افغانستان، امروز پنج‌شنبه( 30 جدی ) در یک نشست خبری زیر نام « سهم و تشویق صنعت کاران در استخراج معادن بزرگ و تولید انرژی» از مسوولان امارت اسلامی طالبان خواست که صنعت کاران و سرمایه‌گذران را ثبت و راجستر نمایند تا به شکل یک شرکت سهامی وارد صحنه شویم.

آقای کمین‌زاده بیان کرد که اگر حکومت صنعت کاران را حمایت جدی کند و تعرفه‌های مالیاتی را کاهش دهد، ما می‌توانیم به صورت بهتر وارد عمل شویم و معادن کشور را به شکل فنی و اساسی استخراج کنیم.

رئیس اتاق صنایع و معادن افغانستان از مسوولان شرکت‌های استخراج کننده معادن خواست که شرکت‌های شان را ثبت و راجستر نمایند تا در هماهنگی با حکومت روند استخراج معادن کشور را آغاز کنیم.

وی افزود؛ اتاق صنایع و معادن افغانستان طی پنج ماه گذشته 4 میلیارد افغانی به حکومت داده است. میزان مالیه دهی‌ نسبت به گذشته دو چند شده است. مسوولان امارت باید در این قسمت صنعت کاران را حمایت کنند؛ زیرا افغانستان بدون صنعت آباد نمی‌شود.

او گفت: ما در نشست‌های قبلی از مسوولان امارت در خواست کردیم که اولویت استخراج معادن را به شرکت‌های داخلی بدهند؛ زیرا توانایی فنی و پروسس معادن را در داخل کشور دارند. به گفته وی، طی 20 سال گذشته امکانات و فرصت‌ها برای استخراج معادن موجود بود اما متاسفانه به شکل درست استفاده نشد.

وی تصریح کرد؛ اکنون سرمایه گذاران کشور‌های چون امریکا، کانادا، چین، ایران و کشور های اروپایی آماده هستند تا برای استخراج معادن در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

در همین حال، لعل محمد وزیری، یکی از صنعت کاران گفت: اگر ریالتی کاهش نیابد، سکتور صنعت در افغانستان فلج خواهد شد. زیرا اکنون کشور های بیرونی جنگ اقتصادی را به راه انداخته و نمی‌گذارند که سکتور تولیدی افغانستان به خود کفایی برسد.

وی اظهارداشت؛ پیش از این دولت در هر تن 650 افغانی ریالتی می‌گرفت اما اکنون به دو هزار افغانی رسیده است. به گفته وی، اگر این روند ادامه پیدا کند صنعت کاران سرمایه های شان را به بیرون از کشور منتقل خواهند کرد.

از سوی هم، کارشناسان مسایل اقتصادی بر این باوراند، تا زمانی که ظرفیت سازی روی سکتور صنعت و تجارت در داخل کشور صورت نگیرد، افغانستان در بخش تولید به خود کفایی نخواهد رسید.

عبدالبصیر رشتیا، آگاه مسایل اقتصادی به افغان نیوز گفت: در حال حاضر 50 فابریکه ذوب آهن در کشور به خودکفایی رسیده اند. اما متاستفانه قاچاق آهن آلات کهنه و داغمه‌جات به بیرون از کشور باعث شده که این فابریکات با چالش مواجه شوند. 

آقای رشتیا، گفت که حکومت طالبان باید روی ظرفیت سازی استخراج معادن و سکتور زراعت بیشتر تمرکز نماید تا افغانستان در بخش تولیدات داخلی به خود کفایی برسد.

این در حالی است که روز گذشته مقام‌های حکومت امارت اسلامی طالبان در اولین « کنفرانس اقتصادی افغانستان » ضمن محکوم کردن وضع تحریم های جهانی و فساد در نظام جمهوریت؛ وعده سپردند که مدیریت اقتصاد کشور در اولویت کاری شان قرار خواهد داشت.

آمادگی‌ها برای استخراج معادن افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد