آمادگی‌ها-برای-هشتمین-نشست-اپتیکا-در-اسلام‌آباد

رییس جمهور غنی در جلسه‌ی که به منظور آمادگی‌ها برای هشتمین نشست هماهنگی تجارت و ترانزیت افغانستان و پاکستان (اپتیکا) تدویر یافته بود، گفت که تلاش می‌کنیم افغانستان را به یک کشور صادر کننده مبدل نماییم.

به گزارش افغان نیوز: این جلسه تحت ریاست محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در خصوص آمادگی ها برای هشتمین نشست اپتیکا شام دیروز در قصر گلخانۀ ارگ برگزار شد.

نثار احمد فیضی غوریانی، وزیر صنعت و تجارت در این  جلسه گفت که اکنون کار روی ایجاد استراتیژی این وزارت برای پنج تا ده سال آینده ادامه دارد و در مدت سه ماه تکمیل و به رئیس جمهور ارائه خواهد شد.

وی افزود که رشد صنعت، افزایش صادرات، توسعه تجارت و ترانزیت، جلب و جذب سرمایه، مدیریت و اصلاحات از موضوعات عمدۀ ما می باشد.

محمد سلیمان بنشاه، مشاور تجارت بین المللی و ترانزیت وزارت صنعت و تجارت پرزنتیشن خویش را تحت عنوان "تجارت برای صلح" ارائه کرد و گفت که ما با الهام از دیدگاه رئیس جمهور، اصول دیپلوماسی اقتصادی را با شش کشور همسایه تعریف و به قوت آنرا به پیش می‌بریم.

محمد سعید سعیدی، رئیس پالیسی ترانزیت وزارت صنعت و تجارت گفت که نشست هماهنگی تجارت و ترانزیت افغانستان و پاکستان (اپتیکا) تا اکنون هفت جلسه داشته و جلسه هشتم آن در اواخر ماه روان میلادی در اسلام آباد تدویر خواهد یافت.

در همین حال، رئیس جمهور غنی گفت: جای افتخار است که امروز یک تیم قوی داریم و مسایل ملی افغانستان را در کوتاه، وسط و دارازمدت سنجیده می‌تواند.

وی در مورد اهمیت موقعیت افغانستان، روابط تجارتی و ترانزیتی افغانستان و پاکستان به ویژه سند اپتا، معلومات داده، گفت که شما با قوت به مذاکره بروید و این مذاکرات به اساس اصول و منفعت به همه باشد و قوانین بازی بین المللی در آن مراعات گردد.

آقای غنی در مورد توسعۀ تجارت میان افغانستان و آسیای مرکزی معلومات داد و گفت که آیندۀ تحرک جهانی را آسیا تضمین می کند و ضرورت واضح است که افغانستان را در تصویر وسیع آسیا مشاهده کنیم.

رئیس جمهور غنی به آنان هدایت داد که یک تیم مذاکراتی ملی را تعیین کنند، تا شیوه مذاکراتی شان اصولی و نتیجه بخش باشد.

اشرف غنی با اشاره بر اینکه طرح صعنتی شدن افغانستان بسیار اساسی می باشد، گفت که ۸۵ در صد واردات ما در داخل کشور تولید شده می تواند و ظرفیت خرید نیز موجود می باشد، بناً تلاش اساسی ما این است که افغانستان را به یک کشور صادر کننده مبدل نماییم.

آمادگی‌ها برای هشتمین نشست اپتیکا در اسلام‌آباد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد