ا-ا-افغانستان-امن‌ترین-مسیر-ترانزیتی-برای-منطقه-است

مقام‌های امارت اسلامی در افتتاح نمایشگاه افغان-قزاق، می‌گویند که افغانستان امن‌ترین مسیر ترانزینی برای کشورهای منطقه و جهان می‌باشد و فرصت سرمایه‌گذاری در افغانستان، بیشتر از هر زمان دیگر فراهم شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا امروز ( پنج‌شنبه، 6 ثور) در افتتاح نمایشگاه افغان-قزاق در کابل گفت که هدف از گشايش این نمایشگاه‌ها، افزایش سطح تجارت میان کشورها می‌باشد.

آقای برادر افزود که پس از تسلط دوباره ا.ا درافغانستان امنیت سراسری به وجود آمده و فرصت سرمایه‌گذاری نسبت به گذشته بهتر فراهم شده و افغانستان وارد یک مرحله جدیدی از بازسازی شده است. 

او از تاجران و سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی خواست تا از فرصت پیش آمده در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تجاری در افغانستان استفاده نمایند. 

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا در افتتاح این نمایشگاه به کشورهای منطقه و جهان اطمینان داد که افغانستان امن‌ترین مسیر ترانزیتی می‌باشد و از کشورهای منتطقه و جهان خواست که در زمینه تجارت با افغانستان همکاری نمایند. 

آقای برادر در این برنامه تاکید کرد که ا.ا خواهان تعامل همه جانبه در بخش‌های اقتصادی و سیاسی با همه کشورهای منطقه و جهان می‌باشد. 

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در افتتاحیه این نمایشگاه گفت که حکومت سرپرست در دو سال و ‌نیمی گذشته توانسته است که روابط خوب و بهتر با کشورهای منطقه و جهان داشته باشد و افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته در حال مبدل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است.

آقای متقی افزود که ا.ا در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصاد محور توانسته است تا در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی داشته باشد و از محدودیت‌‌های وضع‌شده بانکی از سوی امریکا بر افغانستان انتقاد کرده و این عمل امریکا انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند که غیر قابل توجیه اخلاقی و قانونی است.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرا در افتتاح این نمایشگاه تاکید کرد که روابط ا.ا با کشورهای جهان در حال گسترش است و افغانستان درکنار پیشرفت در میدان سیاست و اقتصاد؛ در میدان صنعت و تجارت نیز رو به پیشرفت قرار دارد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزرات صنعت و تجارت در این نمایشگاه گفت که سیاست خارجی ا.ا  مستقل، متوازن و اقتصاد محور می‌باشد که می‌توان هم‌چون نمایشگاه بین‌المللی را برگزار نماید و این نمایشگاه می‌تواند نقش ارزنده در تقویت روابط اقتصادی و سیاسی میان افغانستان و قزاقستان داشته باشد.

آقای عزیزی تاکید کرد که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها حجم تجارت به‌ویژه صادرات و تنوع محصولات صادراتی میان افغانستان و قزاقستان را افزایش چشم‌گیری داده است و از از شهروندان کشور خواست تا از محصولات و تولیدات کشور قزاقستان در این نمایشگاه حمایت کنند.

او بیان داشت که افغانستان هم اکنون در رقابت سالم در بخش تولیدات داخلی با کشورهای همسایه و منطقه می‌باشد و از تاجران خواست تا کالاهای  با کیفیت را تولید نمایند. 

سرپرست وزارت صنعت و تجارت در این برنامه تاکید کرد که در حال حاضر بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در افغانستان مهیا شده و تاجران وسرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باید از این فرصت استفاده و در افغانستان سرمایه‌گذاری نمایند. 

سریک ژومانگارین، معاون نخست وزیر جمهوری قزاقستان در این برنامه گفت که افغانستان و قزاقستان شریک مهم و جدایی ناپذیر در منطقه آسیای جنوبی و مرکزی است و امروز بیش از 35 شرکت در حال ارایه محصولات صنعتی و غذایی شان در این کشور هستند.

آقای ژومانگارین افزود که کشور قزاقستان مثل گذشته کمکهای بشردوستانه را به‌طور دایم به مردم افغانستان ارایه خواهد نمود و در میان کشورهای آسیای میانه، افغانستان بیشترین تجارت را با قزاقستان دارد.

او تاکید کرد که کشور قزاقستان آماده است تا در تمامی بخش‌ها به‌خصوص در قسمت موادغذایی با افغانستان تجارت را افزایش دهد و قزاقستان علاقه‌مند به گسترش صادرات غلات و آرد به افغانستان است.

شیرباز کمین‌زاده، رییس اتاق معادن و صنایع در این مراسم گفت که با حاکمیت ا.ا در افغانستان جان و مال تاجران مصوون است و زمینه سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های صنعتی از جمله استخراج معادن، فعال سازی کارخانه‌جات و بخش‌های دیگر در افغانستان مهیا شده است.

آقای کمین‌زاده از تمام شهروندان کشور خواست که از محصولات و تولیدات داخلی کشور استفاده نمایند تا تولیدات داخلی افزایش یابد. 

عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در این برنامه می‌گوید که این نمایشگاه بین‌المللی با نمایش گذاشتن محصولات و تولیدات داخلی دوکشور در سکتورهای مختلف در ۸۰غرفه افتتاح گردید و از تاریخ 6 ثور آغاز و تا 8 ثور برای 3 روز به روی تمام شهروندان کشور باز خواهد بود و هدف اصلی آن بازاریابی محصولات دو کشور و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران ملی می‌باشد. 

 

ا.ا افغانستان امن‌ترین مسیر ترانزیتی برای منطقه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد