اجلاس-سارک-در-اسلام‌آباد-برگزار-شد

هشتمین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه سارک امروز در شهر اسلام‌آباد در پایتخت پاکستان برگزار شد.

به گزارش آٰژانس افغان خبر: در این اجلاس که وزیران خارجه هشت کشورهند، افغانستان، پاکستان، مالدیو، بنگلادیش، سریلانکا، نپال،بوتان اشتراک می کنند، اما در این دور نشست وزیر امور اقتصاد هند از آن کشور نمایندگی می کرد.

در اولین روز این نشست، ابتدا وزیران  امور اقتصاد و مالیه کشورهای عضوسارک با هم دیدار و گفتگو کردند که نواز شریف نخست پاکستان، افتتاحیه این اجلاس را برعهده داشت.

 در این دور از اجلاس موضوعاتی چون مالیات، اجتناب از پرداخت مالیات مضاعف، تشویق به افزایش سرمایه‌گذاری، همکاری در بخش بانکی و تجارت آزاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این دور از نشست وزیران امور خارجه و مالیه کشورهای عضو، در مورد تشکیل اتحادیه اقتصادی کشورهای جنوب آسیا تصمیم‌ میگیرند.

لازم به ذکراست که اتحادیه سارک در سال ۱۹۸۵ میلادی توسط کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال، مالدیو و بوتان تأسیس شد. در آوریل ۲۰۰۷ و در اجلاس چهاردهم این اتحادیه افغانستان نیز به عنوان هشتمین عضو سارک پذیرفته شد.

با حال افغانستان با سایر کشور های جنوب آُسیا کمتر داد و گرفت های اقتصادی دارد، اما روابط تجارتی میان افغانستان و پاکستان در این اواخر سرد تر گردیده است و دلیل آن عم پابندی پاکستان به تعهداتش است.

همچنان چندی قبل پاکستان رئیس جمهورغنی را در این نشست دعوت کرده بود که ظاهرا رئیس جمهور از رفتن به این اجلاس خودداری کرده است.

 

اجلاس سارک در اسلام‌آباد برگزار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد