احیای-دوباره-راه-ابریشم-بعد-چندین-دهه

محمود بلیغ وزیر فواید عامه کشور میگوید موافقت نامه پنج جانبه خط آهن میان کشورهای" ایران، افغانستان، تاجکستان، قرغزستان و چین" راه ابریشم را دوباره احیا می‌کند.

به گزارش افغان خبر: وزیر فواید عامه کشور این مسیر خط آهن را 2100 کیلومتر می‌گوید که 1100 کیلومتر آن از داخل خاک افغانستان می‌گذرد.

آقای بلیغ میگوید که این موافقتنامه یکی از بزرگترین راه اقتصادی برای افغانستان است. که به گفته وی این راه خط آهن کشور چین را با عبور از خاک قرغزستان، تاجکستان، افغانستان و ایران به اروپا وصل می‌کند.

این مقام بلند پایه وزارت فوایید عامه میگوید که کار مقدماتی روی خط آهن تورخم- جلال آباد و کابل بطور 212 کیلومتر با همکاری بانک انکشاف آسیایی توسط کمپنی بنگله دیش به طول 75 کیلومتر انجام یافته است.

این مقام رسمی حکومتی میگوید از "زمان دور افغانستان مبادلات تجاری اش یک میلیون تن بود که بعدها به سه میلیون تن اضافه شده است و در حال کوشش بر آن است که تا سال 2017 این رقم به 5 میلیوتن مبادلات صورت گیرد."

وزیر فوایید عامه کشور از خط آهن خواف گفت این خط آهن به طول 191 کیلومتر و دارای چهار قطعه میباشد که 2 قطعه آن به طرف کشور ایران است که تکمیل گردیده و 2 قطعه دیگر آن در خاک افغانستان میباشد.

به گفته محمود بلیغ کار روی قطعه سوم جریان دارد و به گفته او این قطعه در ماه سرطان سال 1396 تکمیل و بهره برداری میرسد.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه گفت که افغانستان عضویت خط آهن بین المللی و عضویت سازمان کشورهای مشترک المنافع را دارا میباشد که کود" 68" مربوط افغانستان شده است.

وزیر فوایید عامه افغانستان گفت پروژه تاپی دهلیز اقتصادی کشورهای منطقه میباشد که تنها بحث پایپ لاین گاز مطرح است بلکه از این خط آهن و لین برق نیز میگذرد.

در همین حال عبدالباری صدیقی رئیس اداری خط آهن گفت دستاوردهای اداره خط آهن افغانستان طی مدت کوتاه چشم گیر بوده است.

به گفته آقای باری تطبیق ماسترپلان خط آهن، بهره برداری 106 کیلومتر خط آهن مزارشریف، تکمیل 70 درصد خط آهن خواف هرات و تصویب قانون خط آهن برای خط آهن افغانستان میباشد.

این در حالیست که قطار امتحانی کشور چین در دو هفته وارد خاک افغانستان شده است اما وزیر فوایید عامه کشور میگوید که در آینده نزدیک این زمان راه به یک هفته کاهش میدهند.

احیای دوباره راه ابریشم بعد چندین دهه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد