میلیون-ها-اسناد-اداره-جیودیزی-و-کارتوگرافی-در-معرض-نابودی-قرار-دارد

اداره جیودیزی و کارتوگرافی افغانستان قرار است با اداره مستقل اراضی ادغام گردد، اجرای این طرح میلیون ها اسناد، دست آورد ها، ماشین و ذخایر این اداره را در معرض خطر قرار میدهد.

به گزارش افغان خبر: جلسه ادارات مستقل روز یک شنبه (7قوس) به ریاست دکتور عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور در کابل برگزار شد.

یکی از موضوعات مورد بحث این جلسه مسأله ادغام اداره جیودیزی و کارتو گرافی به اداره مستقل اراضی بود که رئیس این اداره میگوید در صورت اجرای این طرح میلیون ها سند این اداره در معرض نابودی قرار میگیرد.

این اداره در جریان 60 سال گذشته به صورت مستقلانه کار کرده است و عبدالروف یاری رئیس عمومی اداره جیودیزی و کارتوگرافی میگوید تلاش‌ها برای ادغام آن با اداره مستقل اراضی را خطرساز و چالش برانگیز است.

تربیۀ کدرهای فنی، تنظیم و انکشاف امور عکس‌برداری هوائی، تهیه اطلس‌های ملی، مکاتب و نقشه‌های تیماتیکی مرتبط با آن، تهیه و طبع نقشه‌های توپوگرافی، فزیکی، سیاسی، تورستیکی و جغرافیایی به منظور رشد اقتصاد ملی و مردمی از وظایف این اداره شمرده میشود.

همچنان تدارک و تهیه سامان آلات فنی و مدرن جیودیزی، کارتو گرافی وسایر مواد لازم مورد ضرورت، تدویر سمینارها و کنفرانس‌های علمی، تخنیکی و برنامه‌های آموزشی مرتبط با وسایل فنی جدید و سافت ویرهای مرتبط با آن، رسیدگی و نظارت از توزیع نقشه‌ها، فوتوهای هوائی و پلان‌های مورد نیاز نهادهای دولتی و غیر دولتی، همکاری علمی و تخنیکی با ادارات ذیربط و مذاکره و تشویق دونرها، انجیوهای و خارجی توانمند به منظور جذب همکاری‌های علمی، تخنیکی واقتصادی آنان جهت رشد، تقویه ظرفیت‌های کاری و توانمندسازی اداره و تثبیت سرحدات ملی و بین المللی کشور و حل منازعاتی که هر ازگاهی ایجاد و جنجال ساز می‌شود، از دیگر کارکرد های این اداره به حساب میاید.

رئیس این اداره با بیان این‌که اداره جیودیزی و کارتوگرافی در تمام کشورهای جهان به صورت مستقلانه فعالیت می‌نمایند، ادغام این اداره به ادارۀ مستقل اراضی را که به گفتۀ وی از لحاظ تخنیکی و تخصصی، توانایی لازم برای اداره و مدیریت آن را ندارد، می‌تواند پیامدهای زیانباری داشته باشدکه جبران آن به زودی ممکن نخواهد بود.

رئیس اداره جیودیزی و کارتوگرافی همچنان تصریح نمودکه به‌جز از جلسه اول، در جریان جلسات بعدی اداره امور و ادارات مربوطه و تصمیم گیری‌های آنان نبوده اند.

آقای یاری در همین‌حال، از رهبری حکومت وحدت ملی و به ویژه رئیس اجرائیه کشور خواست که هیأتی متشکل از نمایندگان وزارت‌ امورخارجه، وزارت دفاع ملی، امور داخله، معادن و پطرولیم، زراعت، شهرسازی و مسکن، فواید عامه، انکشاف دهات، انرژی و آب، ریاست عمومی امنیت ملی، اداره عمومی جیودیزی و کارتوگرافی، نمایندگان نهادهای اکادمیک کشور، دانشگاه‌های کابل و پولتخنیک تعیین نمایند تا موضوع را به صورت همه جانبه و با درنظرداشت تمام ابعاد آن کارشناسی نموده و زمینه را برای تصمیم گیری مناسب و نهائی مساعد سازند.

وی هشدار دادکه ادغام این اداره با ادارۀ مستقل اراضی، سبب نابود شدن میلیون‌ها اسناد، دستاوردها، ذخایر و ماشین آلاتی خواهند شدکه میلیون‌ها دالر ارزش دارند.

محمد جواد پیکار رئیس ادارۀ مستقل اراضی، با بیان اینکه هدف از ادغام اداره جیودیزی و کارتوگرافی به اداره مستقل اراضی به معنی الغای آن اداره نیست و مقصد از آن، تحت یک چتر قرار گرفتن هر دو اداره است، علاوه کردکه این تصمیم برای نخستین بار در سال 2013 و زمان حکومت حامدکرزی رئیس جمهور پیشین کشور صورت گرفته است.

یوسف پشتون مشاور رئیس جمهور در سخنانی گفت که به منظور حل این معضل، بهتر است بورد رهبری ایجاد شود تا از یک‌سو نیازهای اداره مستقل اراضی برآورده شود و از جانب دیگر، اداره جیودیزی و کارتوگرافی به صورت مستقلانه به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

انجینیر محمدخان معاون اول ریاست اجرائیه نیز تاکید نمودکه با ادغم اداره جیودیزی، هویت آن از بین خواهد رفت.

همچنان نمایندۀ ارگان‌های محلی هشدار دادکه اگر ادارۀ جیودیزی و کارتوگرافی مدغم شود و اداره مستقل اراضی ظرفیت مدیریت را نداشته باشد، خسارت‌های جبران ناپذیری به میان خواهد آمد.

دکتور عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان، ایجاد یک هیأت مشترک از نهادهای ذیربط و نهادهای اکادمیک برای بررسی دقیق روی این موضوع را راه درست برای حل این مشکل عنوان نمود.

با اینکه افغانستان اداره مستقل در زمینه عکس برداری از بخش ها و مکان های عام المنفعه دارد اما تاکنون این اداره نتوانسته کارکرد درستی از خود به نمایش بگذارد.

میلیون ها اسناد اداره جیودیزی و کارتوگرافی در معرض نابودی قرار دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد