ارتقاع-امنیت-مرز-های-مشترک-دراولویت-قرار-گیرد

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشورمان بر همکاری مشترک در امر مبارزه با تروریزم به منظور ارتقاع امنیت مرزهای دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، جواد ظریف و صلاح الدین وزیران امور خارجه افغانستان و ایران امروز (یک شنبه ۱۷ ثور) در یک کنفرانس خبری گفتند که تروریزم تهدید مشترک برای هر دو کشور است و برای از بین بردن این تهدید نیاز به همکاری مشترک است.

آقای ظریف گفت؛ ایران امیدوار است که همکاری های استراتژیک بین افغانستان و ایران افزایش پیدا کند. او افزود؛ افغانستان و ایران دو کشور با تاریخ و زبان مشترک اند و باید همکاری مشترک بین این دو کشور نیز وجود داشته باشند.

وزیر امور خارجه ایران حملات تروریستی اخیر در شفاخانه وزیر محمد اکبر خانه و حمله بالای قول اردوی 209 شاهین را محکوم کرد و گفت؛ باید مبارزه بدون تمایز میان گروه‌های تروریستی در افغانستان صورت گیرد و ایران در این زمینه حاضر به همکاری است.

ظریف بیان داشت: "نزدیک به سه میلیون شهروند قانونی و غیر قانونی افغان در ایران حضور دارند و میتوانیم در این حوزه با افغانستان همکاری های داشته باشیم و در عرصه قانون مند ساختن این مهاجرین کار کنیم".

او گفت:؛ "تحرکاتی در منطقه صورت می گیرد که به نفع هیچ کشوری نخواهد بود، نزدیک به ۱۷ هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند، هر دو کشور باید در بخش‌های اقتصادی، تقویت زیرساخت‌های افغانسنان و ترانزیت همکاری کنیم".

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز در این نشست گفت: کشورهای اسلامی بیشترین آسیب را از افراط گرایی و خشونت متحمل شده‌اند.

وی افزود: افغانستان از دیگر کشورهای منطقه می‌خواهد برای مبارزه با تروریسم و قطع منابع مالی آنها تلاش کنند.

آقای ربانی تصریح کرد: «با آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران بر سر موضوع طالبان و گسترش روابط دوجانبه صحبت کردیم. افغانستان چهارمین شریک تجاری ایران است. چابهار و راه آهن خواف به هرات از نمونه های این همکاری است».

وزیر امور خارجه کشور همچنین گفت که درباره مسایل مهاجرین و همکاری کنسولی نیز بحث‌هایی صورت گرفته است.

قرار است جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری، عبدالله رئیس اجراییه و حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری نیز دیدار کند.

 

ارتقاع امنیت مرز های مشترک دراولویت قرار گیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد