ازبیکستان-در-افغانستان-باغ-میوه-و-مزارع-زراعتی-احداث-می‌کند

وزارت زراعت، مالداری و آبیاری ا.ا اعلام کرده که وزارت زراعت ازبیکستان در مساحت هزار و ۶۰۰ هکتار زمین در افغانستان باغ انگور با سیستم آبیاری قطره‌ای و مزارع پنبه، گندم، خربزه و سبزیجات ایجاد می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ این وزارت امروز (شنبه، 4 قوس) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که بر بنیاد سه تفاهمنامه جداگانه میان مسوولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان و وزارت زراعت ازبیکستان قرار است این کشور در مساحت هزار و ۶۰۰ هکتار زمین در افغانستان باغ‌های انگور، باغ‌های با سیستم آبیاری قطره‌ای، مزارع پنبه، گندم، خربزه و سبزیجات احداث نماید.

در خبرنامه آمده است که این تفاهمنامه‌ها از سوی مسوولان زراعت دو کشور با حضور صدراعظم عثمانی، معین زراعت و مالداری افغانستان و جمشید خواجه‌یوف، وزیر زراعت کشور ازبیکستان و شماری از مسوولان دو کشور به امضا رسیده است.

طبق خبرنامه، بر بنیاد این تفاهمنامه‌ها قرار است کشور ازبیکستان در بخش‌های احداث باغ‌های مختلف در  مساحت ۱۰۰ هکتار زمین، تطبیق آبیاری قطره‌ای در ۵۰۰ هکتار باغ میوه‌های مختلف النوع، بذر تخم اصلاح شده گندم و پنبه در مساحت ۵۰۰ هکتار زمین و بذر سبزیجات مختلف النوع و خربزه در ساحه ۵۰۰ هکتار زمین، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان را همکاری نماید.

وزارت زارعت، آبیاری و مالداری گفته است که این باغ‌ها و کشتزارها به همکاری تخنیکی و مالی کشور  ازبیکستان در همکاری متخصصان سکتور زراعت افغانستان در ساحه هزار و ۶۰۰ هکتار زمین در ولایت‌های مختلف افغانستان که آب، خاک و اقلیم مناسب دارند احداث می‌شود.

این تفاهم‌نامه‌ها در جریان سفر ه‍یات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به کشور ازبیکستان میان مسوولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان و بخش‌های سرمایه گذاری باغ‌های انگور، تخم‌های اصلاح شده و سبزیجات وزارت زراعت کشور ازبیکستان به امضا رسیده است.

این در حالی است که وزارت زارعت، آبیاری و مالداری روز سه‌شنبه (30 عقرب) با نشر خبرنامه‌ای از سفر هیاتی به سرپرستی صدراعظم عثمانی، معین این وزارت و خان محمد فروتن، رییس اتاق زارعت و مالداری ا.ا با ازبیکستان خبر داده بود.

این وزارت گفته بود که قرار است این هیات با مسوولان وزارت آبیاری ازبیکستان دیدار و پیرامون گسترش همکاری‌ها در بخش‌های تخم‌های اصلاح شده گندم و پنبه، پرورش برنج، ترویج آبیاری قطره‌ای،  انکشاف باغداری، ارتقاء ظرفیت کارمندان، سرمایه‌گذاری در زمین‌های خشک افغانستان و سایر بخش‌ها با مسوولان وزارت آبیاری کشور ازبیکستان بحث و تبادل نظر نموده و تفاهم‌ نامه‌های همکاری را به امضا برساند.

ازبیکستان در افغانستان باغ میوه و مزارع زراعتی احداث می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد