اظهارات-بهاره-جلالی-به-دور-از-عقل-و-یک-پروژه-است

دکتر حفیظ شریعتی سحر، علت کشتار گسترده و هدف‌مند و سرانجام قتل‌عام هزاره‌ها را در دوران انگلیس‌ها در هند برتانیایی به دست امیر عبدالرحمان، عدم هم‌کاری‌شان با انگلیس می‌دانند.

به گزارش افغان نیوز: دکتر حفیظ شریعتی سحر در واکنش به اظهارات بهاره جلالی، دختر علی احمد جلالی، وزیر داخلۀ پیشین و سفیر افغانستان در برلین که در تویترش هزاره ها را جاسوس‌خوانده است، گفته است که بیش‌تر تاریخ‌نگاران و از جمله ملافیض محمد کاتب هزاره، علت کشتار گسترده و هدف‌مند و سرانجام قتل‌عام هزاره‌ها را در دوران انگلیس‌ها در هند برتانیایی به دست امیر عبدالرحمان، عدم هم‌کاری‌شان با انگلیس می‌دانند.

او با خشم خطاب به بانو بهاره‌جلالی گفته است که شرم‌تاریخی‌تان را این‌گونه نهان نسازید. او افرزوده است: جهان امروز، جهان دروغ‌های بزرگ نیست.

سمیع حامد از شعرا و نویسندگان مطرح افغانستان دیدگاه دختر جلالی را غیرمنطقی و به دور از عقل خوانده است.

او گفته است که هزاره‌ها در پای هیچ معاهدۀ خاک‌فروشی و جاسوسی امضا نکرده بودند، تن به پذیرش حکومت انگلیسی نداده بودند، در تمام جنگ‌ها با انگلیس شرکت داشتند، در جنگ میوند سردار لشکر هزاره، شیرمحمدخان هزاره جنگ را به پایان رساند، در حالی که لشکر افغان شکست خورده بودند.

شفيع حبيب، آگاه سیاسی، حرف‌های دختر علی احمد جلالی را جزیی از یک پروژه عنوان کرده است.

امرالله صالح از چهره‌های سیاسی افغانستان و رئیس پیشین اداره امنیت ملی در پیوند به اظهارات دختر جلالی گفته است که افغانهایی‌که در مسابقات ورزش‌های زیر سقف در جمهوری ترکمنستان مدال آوردند چندتای‌شان از تبار هزاره اند. در این مسایفات شصت و چهار کشور جهان اشتراک داشتند. وقتی حسین بخش صفری پرچم ملی افغانستان را به اهتزاز آورد از حس فخر و پیروزی اشک خوشی - یا بهتر بگویم اشک بی‌تعریف از چشمانش جاری بود. در همانجا معنای افغانستان همین مدال آوران بودند. اما اکنون دختر آقای جلالی سفیر کبیر دولت افغانستان در آلمان به اسم بهار جلالی که خود استاد در دانشگاه امریکایی افغانستان در کابل است گفته که هزاره‌ها جاسوس و مغول تبار اند و باید به مغولستان بروند.

آقای صالح گفته است که بیایید از مقامات ذیصلاح بخواهیم این منافق دو تابعیته را که هیچ خدمتی برای این وطن غیر از منفعت بری نکرده است، اخراج نماید و در لیست سیاه قرار داده و از ورود دوباره او جلوگیری شود.

رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته که سخن منافقت‌آمیز، پر از تعصب، تبعیض‌آمیز و رکیک این خانم به حدی زشت است که حتی امریکایی‌ها آن را نکوهش کرده‌اند. لطفاً او را از این خاک بیرون بکشید تا درس عبرت به هم مسلکان منافق او شود.

بارنت روبین، افغانستان‌شناس مشهور در واکنش به نوشتۀ بهار جلالی در تیوتر خویش نوشت که «بسیار دردناک است که این گونه نفرت‌پراکنی را از یک عضو تحصیل‌ کرده نسل جوان افغانستان می‌شنویم».

اظهارات بهاره جلالی درست پس از افشای رهنمای قومی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان مطرح شده است.

پیشتر برنامۀ قومی کارکنان ادارۀ امور ریاست جمهوری افغانستان فاش گردید که بر اساس آن حلقات مشخصی در تلاش کنار زدن اقوام غیرپشتون از ادارههای دولتی افغانستان بودند.

اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان در واکنش به افشای برنامۀ قومی ادارۀ امور اعلام کرد که متهمان را به سارنوالی معرفی کرده است.

اشرف غنی گفت که در ادارۀ او تمیزی میان اقوام کشور وجود ندارد.

اظهارات بهاره جلالی به دور از عقل و یک پروژه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد