افتتاح-بیست‌و-نهمین-نمایشگاه-محصولات-زراعتی-در-کابل

مقام‌های ا.ا در افتتاح بیست‌و نهمین نمایشگاه محصولات زراعتی در کابل می‌گویند کشت و آبیاری به شیوه سنتی و عدم میکانیزه شدن زراعت باعث کاهش حاصلات زراعتی در کشور شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ بیست‌و نهمین نمایشگاه محصولات زارعتی و صنایع دستی با شعار «بازاریابی محصولات زراعتی، گامی به سوی خودکفایی افغانستان» امروز ( چهارشنبه، ۲۶ میزان) با حضور داشت مقام‌های امارت اسلامی در کابل افتتاح شد.

‏ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا در افتتاح این نمایشگاه گفت: دلیل کاهش حاصلات زراعتی در کشور، عصری نبودن سیستم آبیاری و سکتور زراعتی می‌باشد. او تاکید کرد که امارت اسلامی در تلاش است تا سکتور زراعت کشور را معیاری سازد.

آقای برادر افزود که ۶۸ درصد مواد غذایی شهروندان  افغانستان از محصولات زراعتی کشور تامین می‌شود و بنابراین وزارت زراعت مسوولیت دارد تا در زمینه افزایش حاصلات و میکانیزده شدن سیستم زراعت در کشور اقدامات جدی نماید.

او بیان داشت که محصولات زراعتی کشور نسبت به محصولات خارجی طبیعی‌تر است و از ویژگی‌های بهداشتی بهتر برخوردار است. برادر از تمامی شهروندان و ارگان‌های دولتی خواست تا از محصولات زراعتی داخلی استفاده نمایند.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس‌الوزرا در افتتاح این نمایشگاه گفت که افغانستان یک کشور زراعتی است و اگر این بخش به درستی مدیریت شود، برای ۱.۲ میلیون نفر زمینه کار و اشتغال‌ فراهم می‌شود.

آقای حنفی تاکید کرد که امارت اسلامی به میکانیزه شدن زراعت، فراهم‌کردن تکنالوژی‌ها، ساختن سردخانه‌ها، ترویج تولیدات داخلی، ایجاد تسهیلات برای کشاورزان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی متعهد است.او بیان داشت که حکومت سرپرست در تلاش است تا زراعت و آب‌های کشور را به‌گونه سالم مدیریت کند.

حنفی از تمام تاجران و سرمایه‌گذران داخلی خواست که در بخش سکتور زراعت سرمایه‌گذاری نمایند تا محصولات داخلی کشور افزایش یابد.

عطاءالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در افتتاح این نمایشگاه گفت که هدف از برگزاری این نمایشگاه حمایت از تولیدات داخلی، تقویت اقتصاد کشور، ترویج فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و تشویق کشاورزان در راستای خودکفایی و رشد سکتور زراعت و مالداری در کشور می‌باشد.

آقای عمری در این برنامه بر داشتن استقلال و امنیت غذایی در کشور تاکید کرده و گفت که نیازهای شهروندان کشور از طریق محصولات داخلی کشور باید تامین شود.

او بیان داشت که امارت اسلامی در راستای رشد و پیشرفت سکتور زراعت متعهد است و از تاجران و سرمایه‌گذران کشور نیز خواست که دراین زمینه سرمایه‌گذاری نمایند.

سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که در دو سال گذشته مهم‌ترین دست آورد این وزارت، مدیرت سالم بوده که بیشترین صادرات را در کشورهای اروپای بخش سکتور زراعت داشته و صادرات امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته که بیشتر‌ین صادرات در بخش میوه‌های خشک بوده است.

مولوی صدراعظم، معین تخنیکی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در افتتاح این نمایشگاه گفت که با وجود مشکلات زیاد فراروی کشاورزان کشور، تولیدات داخلی بهتر از گذشته  رشد کرده است.

عبدالبصیر، یکی از کشاروزان کشور در این برنامه از امارت اسلامی خواست که به مشکلات آنان توجه جدی نماید و زمینه نمایشگاه‌های بین‌المللی را نیز برای معرفی محصولات زراعتی کشور فراهم نماید.

مسوولان وبرگزار کنندگان بیست‌و نهمین نمایشگاه محصولات زارعتی می‌گویند که در این نمایشگاه تاجران و سرمایه‌گذران از ولایت‌های مختلف کشور اشتراک نموده اند.

به گفته آنان در این نمایشگاه محصولات زراعتی، صنایع دستی، ماشین آلات زراعتی، نباتات و گیاه‌های طبی، تجهیزات آبیاری، دستگاه های تولید برق آفتابی و سایر تولیدات داخلی به نمایش گذاشته شده است که برای ۴ روز به روی عموم شهروندان باز می‌باشد.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

افتتاح بیست‌و نهمین نمایشگاه محصولات زراعتی در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد