افتتاح-پروژه-بهبود-ظرفیت-نهاد-ها-برای-ارزیابی-تولید-و-توسعه-زراعت-در-افغانستان

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به منظور دسترسی به معلومات دقیق در مورد آب، خاک، نبات ، وچگونگی استفاده از زمین، پروژه بهبود ظرفیت نهاد ها برای ارزیابی تولید و توسعه زراعت را افتتاح کرد.

به گزارش افغان خبر: این پروژه به همکاری سازمان خوراکه و زراعت ملل متحدFAO  و کمک مالی 2.5 میلیون یوروی اتحادیه اروپا  روز  گذشته راه اندازی شد.

اسد الله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در صحبت هایش گفت:"این پروژه به هدف ترتیب طرح بهبود سیستم های نظارتی، تجزیه و تحلیل منابع زمین و همچنان بررسی جزییات تناسب اراضی در برابر خطرات اقلیمی به سطح محلی و ملی، تقویت ظرفیت نهادهای افغانستان برای ارزیابی تولیدات و توسعه زراعت راه اندازی شده است."

آقای موریزیو کلن نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در این برنامه گفت:”قابل ذکر است که نظارت بر تولیدات و محصولات زراعتی مصؤنیت غذایی را حمایت و بهبود  میینماید، و همچنان  فرصت های خوبی معیشتی  را به جامعه  دهاقین  فراهم میسازد. علاوه بر این , پروژه مذکور در کاهش تاثیرات ناشی از تغییر اقلیم به سطح  محلی و ملی  کمک مینماید. و در نهایت به تدریج دراستراتیژی محو فقر دولت افغانستان نیر سهیم میباشد."

تومیو شیچیری، نماینده سازمان خوراک و زارعت ملل متحد (FAO) در افغانستان در مورد چنین گفت:"افغانستان دارای  ظرفیت و توانایی  بالا  برای افزایش  تولیدات چون  غله جات، حبوبات، میوه جات و سبزیجات میباشد تا زنجیره های تهیه محصولات با ارزش را انکشاف دهد . در حالیکه ، توسعه , ترویج و عملی سازی این زنجیره ها نیاز به یک سرمایه گذاری  دارد تا درساختار پروسس ها به سطح پایین زراعتی ظرفیت ایجاد گردد.  در چنین پیچیدگی،  ایجاد سیستم نظارت و تجزیه و تحلیل سیستم تولیدات محصولات زراعتی یکی از اولویت های دولت جمهوری اسلامی افغانستان میباشد."

این پروژه سه هدف عمده را دنبال می کند:

تقویت ظرفیت های نهادی و فنی برای نظارت ، تجزیه و تحلیل سیستم های تولید و مدیریت اطلاعات منابع زمین.

تقویت نظارت زراعتی، تجزیه و تحلیل، ارتباطات و استفاده از ارقام و اطلاعات برای تصمیم گیری در بخش زراعتی مصونیت غذایی.

مدیریت  و استفاده از اطلاعات در سطح محلی و شریک ساختن اطلاعات  برای بهبود پروسه های پلان گذاری، تطبیق، نظارت و ارزیابی پروژه های ملی.

این پروژه متخصصین زراعت را کمک می کند تا با استفاده از امکانات آن استفاده مناسب از زمین، آب و خاک و آسیب پذیری های زراعتی را پیش بینی نموده و آنرا تحلیل نمایند همچنان این پروژه  برای غنی سازی  پالیسی ها و پلان های مناسب استفاده پایدار از زمین های زراعتی کمک می کند و  دهقانان را  در انتخاب گزینه های پیشنهادی مشخص و قابل تطبیق یاری می رساند.

در این سیستم محصولات عمده برای هر منطقه تولیدی با در نظر داشت سیستم استفاده پایدار از زمین، معیشت و ظرفیت دهاقین پیشنهاد میشود.

نقشه ها و معلومات تولید شده به سطح ملی و محلی درسیستم زون بندی محیط زیستی و زراعتی (NEAZ) دهقانان را رهنمایی میکند  تا محصول مشخص را در ساحه زراعتی مشخص با در نظرداشت شرایط اقلیمی  مشخص کشت نمایند.

افتتاح پروژه بهبود ظرفیت نهاد ها برای ارزیابی تولید و توسعه زراعت در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد