توجه-حکومت-به-صنایع-داخلی-ارگ-با-قالین-های-افغانی-تزئین-میشود

حکومت به تازگی وعده همکاری های همه جانبه را در مورد رشد بازار قالین های دست بافت افغانی برای تاجران داده و رئیس جمهور بیان نموده که برای جذب مشتریان خارجی یکی از برج های ریاست جمهوری با این قالین ها تزئین گردد.

به گزارش افغان خبر: طرح ایجاد فابریکۀ قالین دست‌بافت افغانستان و سرمایهگذاری در این راستا از سوی انجنیر رحمان خان یک تن از سرمایه‌گذران، به جلسه شورای عالی اقتصادی ارائه گردید.

او گفت، تبدیل‌ نمودن شیوۀ سنتی ساخت قالین به مدرن، اشتغال‌زایی، افزایش تولیدات، افزایش صادرات قالین افغانی و آموزش کارگران جدید در حوزۀ هنر بافت قالین از اهداف عمدۀ این طرح میباشد.

انجينر سيد عباس علاوه کرد که با فعالیت این فابریکه ۶۰۰۰ شغل مستقیم برای زنان ایجاد خواهد شد و در این فابریکه بیشتر از ۲۱۰۰ پایۀ کارگاه قالین افغانی نصب میگردد.

او هم‏چنان افزود که مرکز فرش و قالین افغانستان قصد دارد با سرمایهگذاری حدود سه میلیون دالر امریکایی در این عرصه، فابریکه قالین دستبافت برای استندرد سازی قالین را با نصب ماشین آلات جدید و از قبل خریداری شده، در محوطۀ ۳۲ جریب زمین واقع پارکهای صنعتی کابل فعال نماید.

داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، سرمایهگذاری‌های بیشتر در بخش قالین افغانی را حایز اهمیت دانسته، گفت که حکومت از این طرح حمایت میکند و خوب است که در بخش محیط زیست هم توجه صورت گیرد.

انجنیر محمدخان معاون اول ریاست اجرائیه در رابطه با ایجاد نمایشگاه و مارکیت قالین گفت، باید توجه جدی در این عرصه صورت گیرد و وزارتهای خارجه و تجارت میتوانند در هماهنگی مشترکاً کار نمایند.

عبیدالله رامین عضو ولسیجرگه گفت، حمایت از صنعت قالین سبب میشود که زمینههای اشتغال‌زایی برای مردم فراهم گردد. همایون رسا وزیر تجارت در این مورد گفت، وزارت تجارت از نزدیک با کمپنی متذکره که میخواهد در این راستا سرمایه‌گذاری کند کار کرده‌است.

او پیشنهاد کرد که ۱۵۰۰ نمونه قالین افغانی خریداری شود و به‏خاطر جلب بازار صادرات قالین به نمایش گذاشته شود. وزیر تجارت افزود که هدف اساسی ما، سرمایه‌گذاری و حمایت از چنین طرحها بهمنظور نهادینه ساختن صنعت قالین افغانی میباشد.

قدرتالله دلاوری رئیس دافغانستان برشنا شرکت گفت، شهرت قالین افغانی به دست‌بافت بودن آن میباشد و دستگاههای صنعتی نباید هویت اصیل این صنعت را از بین ببرند.

سیروس علاف مشاور رئیسجمهور در امور تجارتی گفت که در کنار همه مسایل توجه در بهکار گیری رنگ اصیل قالینها مهم میباشد و برای تولید قالین افغانی باید این موضوع درنظر گرفته شود.

نقیبالله فایق رئیس ادارۀ نورم و استندرد گفت، روی ایجاد نمایندگیهای کمپنی قالین افغانی در ولایات مختلف نیز باید توجه شود تا این صنعت رشد قابل ملاحظۀ پیدا کند.

رئیسجمهور کشور با اشاره به اهمیت قالین افغانی و سرمایه‌گذاری در این بخش گفت که به‏خاطر جلب توجه، نمونه‌های از قالین افغانی خریداری شود و در یکی از برجهای ارگ ریاست جمهوری در معرض دید مهمان داخلی و خارجی قرار گیرد.

رئیسجمهورغنی گفت: به ادارۀ امور ریاست جمهوری هدایت میدهم تا نیازمندیهای ادارات دولتی را از طریق خریداری قالینهای افغانی تکمیل نماید. وی افزود که با سفارتخانهها صحبت شود تا فرصتهای سرمایهگذاری و راه اندازی نمایشگاههای قالین افغانی را جستجو و فراهم نمایند.

رئیس‏جمهورمحمداشرف غنی خاطرنشان کرد که باید روی مرکز شستشوی قالین‌های افغانی توجه شود و نیز رنگ‏های که برای ساخت قالین‌های افغانی به کار گرفته میشوند مشخص و انحصار افغانستان باشد. او تأکید کرد که از کودکان نباید در کار صنعت قالین استفاده شود و راه حل دراین زمینه جستجو گردد.

رئیسجمهورغنی تصریح نمود که دولت در بازاریابی در این عرصه از تواناییهای لازم برخوردار نمیباشد و خوب است که سکتور خصوصی در این راستا همکاریهای همه‌جانبه داشته باشد.

توجه حکومت به صنایع داخلی/ ارگ با قالین های افغانی تزئین میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد