افزایش-خشونت؛-علت-اصلی-مهاجرت-خبرنگاران-است

مسئولان شورای ژورنالیستان افغانستان می‌گویند؛ تهدید خبرنگاران از آدرس های نامشخص یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در کشور است و همین مشکل سبب شده که شمار زیادی از خبرنگاران افغانستان را به مقصد کشورهای غربی ترک کنند.

به گزارش افغان خبر؛ حفیظ الله بارکزی رییس شورای ژورنالیستان افغانستان امروز (سه شنبه 20 میزان) در کنفرانس خبری گفت؛حکومت همواره تعهد می‌سپارد که با خشونت گران مبارزه می‌کند و افراد متخلف از قانون را مورد مجازات قرار می‌دهد اما با افزایش خشونت علیه خبرنگاران درکشور معلوم میشود که حکومت هیچ اقدام عملی در این زمینه نکرده است.

آقای بارکزی گفت؛هر روز خبرنگاران با وجود قانون دسترسی به اطلاعات مورد لت و کوب پلیس قرار می‌گیرند و حکومت نیز کدام اقدام موثر در این زمینه نداشته است. او افزود؛ افزایش خشونت علیه خبرنگاران از سوی نیروهای امنیتی و زورمندان نگران کننده است و حکومت باید در این زمینه جدی عمل کند.

رئیس شورای ژورنالیستان افغانستان؛ لت و کوب صبور سریر مدیر مسئول روزنامه افغانستان تایمز را که شب گذشته از سوی افراد ناشناس انجام شد تقبیح کرده و این حادثه را نمونه‌ی از صد ها چنین رویداد در برابر خبرنگاران دانست.

بارکزی بیان داشت؛ تهدید شدن خبرنگاران در کشور از آدرس‌های نامشخص یکی از بزرگترین چالش‌ها  برای خبرنگاران در کشور می‌باشد. او افزود؛ شماری از خبرنگاران شاکی اند که عکس، فیلم و خبرهای شان مورد سانسور  حکومت قرار می‌گرد.

این فعال رسانه‌ی گفت: اکثریت خبرنگاران در ولایت قندوز خانه و وسایل شان را از دست داده اند و صد‌ها هزار افغانی خساره مند شده اند که دولت هیچ مسولیت پذیری در قبال آنها نشان نمی‌دهد، او، از پوشش ندادن وضعیت خبرنگاران کشور از سوی رسانه‌های خارجی را نیز جای تاسف دانست.

در همین حال به گفته بارکزی در حدود ۵۰ نفر خبرنگار از ولایت کندوز بر اثر جنگ و ناامنی مجبور به ترک خانه هایشان شدند.

وی در اخیر گفت: اگر بی پروایی‌های دولت در قبال خبرنگاران همچنان ادامه یابد، خبرنگاران دست به تظاهرات بزرگ خواهند زد و کار خبررسانی را تعطیل میکنند.

در همین حال زرغونه یوسفزی فعال رسانه‌ی قندوز نیز بیان داشت؛: خبرهای اکثر ژورنالیستان در ولایت قندوز مورد سانسور حکومت قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: بعضی از عکس‌ها و فیلم‌های خبرنگاران از ولایت قندوز اصلا نشر نمیشود و این کار به معنی عدم آزادی بیان در یک رسانه است.

جنگ و ناامنی در سراسر کشور و بخصوص در ولایت قندوز سبب شده که شمار زیادی از خبرنگاران مهاجر شوند و دست از کار خبرنگاری بردارند.

افزایش خشونت؛ علت اصلی مهاجرت خبرنگاران است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد