افزایش-درصدی-میزان-تولید-زعفران-افغانستان

وزارت زراعت افغانستان اعلام نموده که میزان تولید زعفران در سال روان ۲۲ درصد افزایش یافته و به ۱۹هزار و ۴۶۹ کیلوگرام رسیده است.

به گزارش افغان نیوز: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور امروز چهار شنبه(4، قوس) در یک خبرنامه گفته است که بر اساس آخرین آمارهای جمع‌آوری شده، میزان تولید زعفران در سال روان ۲۲ درصد افزایش یافته و به ۱۹هزار و ۴۶۹ کیلوگرام رسیده است.

وزارت زراعت افزوده است که در سال جاری و در کل کشور، به صورت ترویجی و تولیدی، ۷ هزار و ۵۵۷ هکتار زمین زعفران کاشت شده و میزان تولید در مقایسه با سال گذشته، حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است.

این وزارت در حالی از افزایش ۲۲ درصدی تولید زعفران در سال جاری خبر داده است که سال گذشته در سراسر کشور ۶ هزار و ۲۷۲ هکتار زمین زعفران زیر کاشت این گیاه رفته و میزان تولید آن نیز ۱۶ تُن بود.

بر اساس آمار وزارت زراعت، ولایت‌های هرات، بلخ، فاریاب، قندهار، ارزگان، دایکندی و سرپل به ترتیب بیش‌ترین تولید زعفران را داشته‌ است.  بیش‌ترین کشت‌زارهای زعفران در ولایت هرات بوده که به ۷ ‌هزار هکتار می‌رسد.

وزارت زراعت عمده‌ترین دلایل‌ افزایش تولید زعفران افغانستان در سال جاری را افزایش ساحات تحت کشت، خدمات وزارت زراعت چون آموزش‌دهی به دهقانان، توزیع پیازهای خوش‌کیفیت و ساخت مزرعه‌های نمایشی زعفران به دهقانان خوانده است.

به گفته این وزارت، در سال روان همچنان چهار مرکز پروسس زعفران در ولایت‌های کابل، غزنی، فاریاب و هرات تجهیز شده‌اند و هم‌چنین بیش از دوهزار زعفران‌کار مرد و زن آموزش دیده‌اند.

پیش از این، زعفران افغانستان پس از یک آزمایش از نگاه کیفیت و طعم در یک موسسه در بلژیک، برای هشتمین سال متوالی به عنوان یکی از بهترین زعفران‌های جهان شناخته شد.

افزایش 22 درصدی میزان تولید زعفران افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد