افزایش-سه-برابر-کشت-زعفران-در-کشور

مزارع کشت زعفران در سال جاری به ۲۸۰۰ هکتار زمین میرسد که این رقم افزایش ۲۵۰درصدی ساحات تحت کشت زعفران را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.

به گزارش افغان خبر: آمار وزارت زراعت نشان می دهد که امسال دهاقین افغان نزدیک به شش متریک تن زعفران حاصل برداشت کرده اند؛ درحالیکه زارعین، سال گذشته سه ونیم متریک تن زعفران حاصل برداشت کرده بودند.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری که دلایل این موفقیت را دریک نشست خبری در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت شرح می داد گفت که عامل عمده ی این افزایش، حمایت مالی _تخنیکی حکومت از دهاقین که زعفران کشت می کنند می باشد.

وزیر زراعت جلب علاقمندی کشور های عربی در زمینه خرید زعفران؛ همچنان امضاء تفاهمنامه فروش زعفران میان افغانستان و چین را که در آغاز امسال عقد شده بود؛ در امر رشد و توسعه مزارع کشت زعفران درکشور تاثیرگذارخواند .

آقای ضمیر گفت که وزارت زراعت پلان نموده است تا ماشین آلات خشک کن زعفران را نیز در اختیار سرمایه داران این بخش قراردهد. وی گفت:« با توزیع این ماشین ها بسته های زعفران پس از جمع آوری به سرعت وارد بازارهای معتبر جهانی خواهد شد و هم این بسته ها می تواند اعتبار و تصویر روشن از زعفران افغانستان را به مشتریان بین المللی پیشکش نماید .»

وزیر زراعت صراحت داد که درحال حاضر از مجموع ۳۴ ولایت کشور ۳۱ ولایت آن تحت کشت زعفران قرار دارد. او خاطر نشان ساخت که زارعین، امسال از بابت فروش نزدیک به شش متریک تن زعفران ملیون ها دالرعاید بدست آورده اند.

مزارع کشت زعفران در کشور درحالی رشد و توسعه پیدا کرده که سال گذشته برای سومین بار جایزه بین ‌المللی بهترین زعفران جهان را ازمیان ۳۰۰ نوع زعفران  از سوی انستیتوت بین المللی ذایقه و کیفیت دربروکسل بدست آورد. 

زعفران یک نبات دارویی است که به آب کم نیاز دارد و از کلاله خشک شده گل خود به دست می آید. امروز زعفران به عنوان دوا، رنگ و عطر مورد استفاده قرارمی گیرد.

کشت زعفران در کشور پیشینه ی ۲۳ ساله دارد و گفته می شود که پیاز زعفران برای اولین بار درولسوالی غوریان ولایت هرات بذر گردید و از آن پس بذر آن به سایر مناطق رواج پیداکرد.

افزایش سه برابر کشت زعفران در کشور

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد