افغانستان-با-احداث-خط-آهن-پنج-جانبه-به-اروپا-وصل-میشود

وزارت فواید عامه میگوید کار روی بخش های خط آهن پنج جانبه جریان دارد و با احداث این خط افغانستان از مسیر ترکیه به اروپا وصل خواهد شد.

به گزارش افغان خبر: مهدی روحانی سخنگوی وزارت فواید عامه در مصاحبه با آژانس افغان خبر گفت که این وزارت در کنار کار روی خط آهن در داخل  کشور روی دو پروژه بزرگ خط آهن سه جانبه و چنج جانیه تمرکز دارد.

وی علاوه کرد که خط آهن سه جانبه میان کشور های ایران، افغانستان و ترکمنستان احداث خواهد شد و خط آهن پنج جانبه کشور های (ایران، افغانستان تاجیکستان، چین و قرغیزستان) را به هم وصل میکند.

به گفته روحانی با ختم کار خط آهن پنج جانبه افغانستان از طریق ایران بندرچابهار به ترکیه و اروپا وصل میشود.

وزارت فواید عامه طول خط آهن پنج جانبه را 2100کیلومتر میداند که 1100 کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان امتداد خواهد یافت.

خط آهن پنج جانبه از ولایت هرات آغاز گردیده از مسیر باغیس، فاریاب، بلخ  کندز به کشور تاجیکستان میرسد که بزرگترین خط آهن افغانستان خواهد بود.

وی تصریح کرد که در حال حاضر مذاکرات برای عملی ساختن این پروژه جریان دارد و تا چهار سال آینده این خط آهن به اکمال خواهد رسید که برای شمار زیادی از شهروندان ما زمینه اشتغال را فراهم خواهد کرد.

این خط آهن در داخل کشور به صورت پروژه های کوچک اجرا میشود که تاکنون 76کیلومتر آن در پروژه خط آهن خواف-هرات اجرا شده، 62کیلومتر آن تحت کار است، 43 کیلومتر آن از با حمایت مالی کشور ایتالیا آغاز خواهد شد و 44 کیلومتر آن در آینده به عمل پیاده میشود.

از سوی هم خط آهن چین الی بندر حیرتان به بهره برداری رسید که تنها یک قطار از آن کشور وارد افغانستان شد اما به دلیل عدم مدیریت درست تاکنون قطار بعدی به افغانستان نرسیده است.

اما با وخیم شدن روابط میان افغانستان و پاکستان، داد و گرفت های تجارتی میان دو کشور کاهش یافت و این امر باعث شد تا حکومت به دنبال راه های بدیل پاکستان بی‌افتد.

 

 

افغانستان با احداث خط آهن پنج جانبه به اروپا وصل میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد