افغانستان-خواستار-تحویل-پنج-زندانی-ارشد-طالبان

خواستار تحویل پنج زندانی ارشد طالبان از پاکستان در هنگام دیدار محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان و خواجه محمد آصف، وزیر خارجه پاکستان در حاشیه نشست سازمان ملل در آمریکا مطرح شده است.

به گزارش افغان نیوز: شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که دولت این کشور از مقام‌های پاکستان خواسته تا پنج عضو ارشد گروه طالبان را که در پاکستان زندانی هستند به دولت افغانستان تحویل دهد.

قادر شاه، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان به تاج‌الدین سروش گفته است که این درخواست در هنگام دیدار محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان و خواجه محمد آصف، وزیر خارجه پاکستان در حاشیه نشست سازمان ملل در آمریکا مطرح شده است.

سخنگوی شورای امنیت همچنین گفته است که تا یک هفته دیگر، گفت‌وگوهای چهار جانبه صلح میان افغانستان پاکستان، چین و آمریکا در عمان برگزار خواهد شد.

مقام‌های افغان و پاکستانی برای پیشرفت گفتگوهای صلح میان دو کشور برخی خواسته‌ها را از همدیگر مطرح کرده‌اند. یکی از این خواسته‌ها تبادل زندانیان میان دو کشور است.

سخنگوی دفتر شورای امنیت، اگرچه از این زندانی‌ها نام نبرده است اما روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان نوشته که این زندانیان شامل ملا غنی برادر، عضو سابق رهبری شورای کویته، ملا عبدالمنان نانی، ملا صمد ثانی و ملا سلیمان آغا هستند.

گفته شده که اگر پاکستان این زندانیان را به افغانستان تحویل دهد، گره عدم اعتماد، برای گفت‌وگوها میان دولت افغانستان و پاکستان تا حدودی باز خواهد شد.

پس از سفر قمر باجوه، رییس ستاد ارتش پاکستان به افغانستان فصل تازه‌ای گفت‌وگوها میان دو کشور آغاز شده است.

به گفته ی برخی منابع، رئیس‌جمهوری افغانستان قرار است برای ادامه گفتگوها به زودی به پاکستان سفر کند.

پیش از این دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اظهارات وزیر خارجه پاکستان مبنی بر درخواست این کشور برای تبادل یک شهروند هندی اسیر در پاکستان را نادرست خوانده بود.

خواجه محمد آصف، وزیر خارجه پاکستان هفته گذشته در نیویورک گفته بود: "تروریستی که کودکان را در مدرسه‌ای در پیشاور پاکستان کشت، در افغانستان زندانی است. مشاور امنیت ملی افغانستان به من پیشنهاد کرد که ما می‌توانیم این تروریست را با تروریستی که شما دارید، مبادله کنیم".

شورای امنیت ملی افغانستان اما سپس با انتشار خبرنامه‌ای این ادعا را رد کرد و گفت که در ۲۱ سپتامبر‌ آقایان اتمر و آصف در مقر سازمان ملل در مورد نحوه همکاری‌های دوجانبه، سه‌جانبه و چهارجانبه با هم گفت‌وگوی تفصیلی کردند.

به گفته این نهاد، دو طرف درباره پناه‌گاه‌های امن در پاکستان و تبادل پنج رهبر طالبان که در این کشور بازداشت شده‌اند، نیز بحث و گفت‌و‌گو کردند.

افغانستان خواستار تحویل پنج زندانی ارشد طالبان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد