افغانستان-در-بخش-ترانزیت-و-انرژی-با-ازبکستان-همکار-خواهد-بود

رئیس جمهورغنی میگوید که افغانستان از تجارب ازبکستان در بخش جاده سازی استفاده کرده و ترانزیت انرژی را از خاک کشور مان به آُسیای جنوبی یک اقدام نیک میداند.

به گزارش افغان خبر: محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشورمان  بیان کرد که ازبکستان در بخش سرک سازی دارای تجارب و ظرفیتهای خوبی میباشد و افغانستان علاقه‏مند است در برخی پروژه‏ها به‏خصوص پروژه قیصار- الامان و سرک حلقوی کابل از این تجارب و ظرفیت‏ها استفاده نماید.

رئیسجمهورغنی در دیدار با وزیر خارجه ازبکستان در کابل  در مورد تولیدات ادویه جات، گفت که افغانستان میخواهد وابستگی در واردات و سرمایهگذاری در این زمینه را از یک منبع کاهش دهد و بستر سرمایه‏گذاری‏های مشترک را با ازبکستان فراهم کند. او افزود، افغانستان علاقه دارد که در بخش ترانزیت انرژی برق از طریق افغانستان به آسیای جنوبی زمینه‏های همکاری جستجو گردد.

رئیس ‏جمهور کشور تصریح کرد که برای انکشاف شبکههای برق ضرورت به سرمایهگذاری مشترک و وسایل مورد نیاز می باشد که ازبکستان در این راستا میتواند همکار خوب با افغانستان باشد. وی با اشاره به تعمیق روابط بیشتر گفت، امنیت ازبکستان، امنیت افغانستان است و تروریزم که تهدید مشترک است و مرز نمیشناسد، باید علیه آن مبارزه مشترک صورت گیرد.

رئیس ‏جمهورمحمداشرف غنی خطاب به وزیر خارجۀ ازبکستان گفت، ما در افغانستان با گروههای مبارزه میکنیم که علیه منافع شما میجنگند. وی اظهارداشت که سیاست ما با کشورهای منطقه، سیاست دولت محور است.

متعاقباً در جلسۀ جداگانه، هیئت‏های دو کشور در خصوص فعالیتهای انجام شده طی دو روز گذشته در بخشهای زیرساخت‏ها، برق، خرید گندم و انکشاف ترانزیت به رئیسجمهور کشور گزارش دادند.

رئیس ‏جمهورکشور گفت، باید برای پیشبرد بهتر پلانها، زمانبندی واضح صورت گیرد که کدام جانب چه مسوولیتهای را به پیش ببرد و توافقات چطور اجرا و تعقیب گردد. در جلسۀ متذکره، روی همکارهای دوجانبه و مشترک در عرصههای فرهنگی نیز بحث گردید.

رئیس‏ جمهورغنی اضافه کرد که افغانستان و ازبکستان دارای فرهنگ مشترک میباشند که تجلی آن در آبدات تاریخی و صنایع دستی دو کشور به خوبی نمایان است. وی، فیض الله ذکی معاون اول شورای امنیت ملی را توظیف ساخت تا زمینههای مشترک ارتباطات فرهنگی، صنایع دستی و  روابط با جوانان را فراهم و تقویت بخشد.

گفتنی است که افغانستان با کشورهای منطقه به ویژه آسیای مرکزی روابط حسنه را تقویت بخشیده و این روابط به ویژه با ترکمنستان در بخش افتتاح چندین پروژۀ اقتصادی و ترانزیتی مصداق میباشد. 

رئیس‏جمهورمحمداشرف غنی خاطرنشان کرد که حالا و پس از استقلال ازبکستان تهداب همکاری همه جانبه میان افغانستان و ازبکستان ایجاد شده است و هردو جانب مصمم هستیم که نه تنها یک فصل نو، بل‏که تهداب جدید را در همکاری مشترک بگذاریم.

وی افزود، سرنوشت ما به گونۀ ناگسستنی با هم گره خورده است، راجع به آینده منافع مشترک داریم و دیدگاه مشترک را نیز ایجاد نموده ایم و مصمم هستیم که اقدامات کوتاه‏مدت، وسط مدت و دراز‏مدت ما جزء یک نقشۀ راه اساسی باشد.

رئیسجمهورغنی با اشاره با این‏که تروریزم یک خطر مشترک برای هردو کشور و منطقه است، گفت ما مصمم هستیم که همکاری همه جانبه را در این راستا انجام میدهیم.

غنی تأکید کرد که همکاری امنیتی افغانستان و ازبکستان حد و حدود ندارد و این همکاری های همهجانبه ان‏شاءالله موجب ثبات مشترک و ایجاد فضای پیشرفت اقتصادی ما خواهد شد. او گفت، افغانستان و ازبکستان هرکدام به نوبۀ خود یک دهلیز ترانزیتی و تجارتی است.

وی خاطر نشان کرد که  ازبکستان که امروز با شبکۀ خط آهن وصل می‏باشد، و شهر مزار شریف به این خط وصل است و این راه ارتباط ما را با قزاقستان، روسیه و اروپا فراهم میکند، این نقاطی است که دهلیز راه صادرات و واردات افغانستان را فراهم مینماید.

رئیس‏جمهور گفت، افغانستان در عین حال کوتاه ترین راه صادرات ازبکستان به آسیای جنوبی است که در این بخش به موافقت رسیدیم  تا هردو طرف یک موافقت‏نامه ترانزیت تجارت و سرمایهگذاری را به وجود آورند، در این بخش از همکاری‏های ازبکستان در قسمت انتقال انرژی به افغانستان استقبال میکنیم.

آقای غنی اضافه کرد که سکتور خصوصی افغانستان با سکتور خصوصی ازبکستان مجالس نهایت اساسی را انجام داده اند و ارادۀ محکم داریم که از تأسیسات که دولت ازبکستان در ترمذ ایجاد کرده است برای صادرات افغانستان به روسیه، اروپا و جاهای دیگر مشترکاً استفاده شود.

رئیس‏ جمهورکشور با تأکید بر این‏که افغانستان و ازبکستان منافع مشترک دارند و در ایجاد اجماع منطقوی در راستای مقابله با خطرات که هویت اسلامی و ملی ما را تهدید می‏کند و ثبات را بهمخاطره می‏اندازد، قدمهای مشترک بر خواهیم داشت تا اجماع منطقوی شکل گیرد و ما ممد ابتکارات ازبکستان که در سطح جهان روی دست گرفته شده است، میباشیم و با هم میتوانیم اجماع بینالمللی را در قسمت اهمیت آسیای مرکزی و همکاری منطقوی روز به روز توسعه دهیم.

وی با اشاره به شخصیت علمی و فرهنگی امیرعلی شیرنوایی گفت، امیرعلی شیرنوایی یکی از افتخارات مشترک ما است، ما تاریخ مشترک داریم و ضرورت است که هر سال یکی از شخصیتهای مشترک فرهنگی خود را در هردو مملکت بزرگداشت و تجلیل نماییم.

او افزود، در تقویت زبان ازبکی مانند زبانهای دیگر افغانستان، قدم‏های بزرگ برداشته خواهد شد و در قسمت ایجاد دیدگاه نسل جوان افغانستان وازبکستان که آینده منطقه و جهان را رقم خواهند زد باید فضای امید، اعتماد و باور به ارزشهای کهن ما به صورت متقابل ایجاد شود تا از فرهنگ عظیم دورۀ عباسی که اساسات آن در آسیای میانه گذاشته شده است و بزرگ‏ترین محدثین بخاری و ترمذی از این منطقه نشأت یافته و ما میراث آن را داریم که در تعبیر دین اسلام با هم قدمهای بزرگ براساس ارزش‏های کهن برداریم.

افغانستان در بخش ترانزیت و انرژی با ازبکستان همکار خواهد بود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد