پنج-سند-همکاری-میان-افغانستان-و-ازبکستان-به-امضا-رسید

صلاح الدین ربانی و زیرخاجه کشور مان با عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبکستان، پنج سند همکاری‌های دو جانبه را در عرصه های مختلف به امضا رساندند.

به گزارش افغان خبر: سند های امضا شده شامل سند همکاری در راستای مبارزه با مواد مخدر، تفاهم نامه همکاری میان وزرات های خارجه دو کشور، تفاهم نامه همکاری امنیتی، سند همکاری در امور ترانسپورتی و نقشه همکاری میان دو کشور برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میباشند.

مراسم امضای این اسناد همکاری در ارگ ریاست جمهوری کشورمان  بعد از ظهر روز گذشته بر‌گزار شد.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور شام روز گذشته پس از ورود هیات ازبکستانی به کابل، در قصر چهارچنار ریاست جمهوری افغانستان با وزیر خارجه ازبکستان دیدار و گفتگو کرده است.

بر اساس اعلامیه وزارت خارجه، دو طرف در دیدار شام گذشته؛ بر عزم قوی رهبران دو کشور مبنی بر گشودن فصل جدید در روابط دوستانه میان افغانستان و ازبکستان تاکید کردند و نحوه همکاری‌ها در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی را به بررسی گرفتند.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور از مشترکات عمیق و دیرینه دو کشور یاد آور شده و گفته است که گسترش همکاری‌ها با ازبکستان در ساحات مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر تهدیدات مشترک امنیتی، اتصال ترانزیتی، معاملات تجارتی، و تبادلات فرهنگی، از اولویت‌های همکاری‌های منطقوی در سیاست خارجی دولت افغانستان است.

وزیر امور خارجه کشور همچنان خواهان فراهم شدن سهولت های بیشتر در انتقال اموال تجار افغانستان از مسیر ازبکستان به سایر کشورها شده و امضای موافقتنامه دوجانبه را در عرصه تجارت و ترانزیت با دولت ازبکستان یک نیاز دانسته است.

عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبکستان  دردیدار با رئیس جمهور غنی از رئیسجمهورکشورمان به‏خاطر پذیرایی و مهماننوازی تشکر و قدردانی نمود.

او گفت، افغانستان و ازبکستان روابط تاریخی دارند و ملتهای ما دارای فرهنگ و ارزش‏های مشترک و دیرینه می‏باشند.

وی افزود که همکاری‏های ازبکستان با افغانستان به گونۀ دوام‏دار آن پایدار خواهد ماند و توافقنامههای همکاری که امروز میان دو کشور به امضا رسید، ما را در بخش‏های مختلف به ویژه ترانزیت و امنیت کمک خواهد کرد. کاملوف علاوه کرد که ازبکستان در همه بخشها به خصوص در زمینههای سیاسی و اقتصادی با افغانستان همکار خواهد بود.

او گفت، افغانستان آیندۀ درخشان دارد و شما ملت سربلند هستید، افغانستان و ازبکستان در همه عرصهها به‏ خصوص در برابر تهدیدها و تروریزم مشترکاً مبارزه خواهند کرد.

پنج سند همکاری میان افغانستان و ازبکستان به امضا رسید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد