افغانستان-نباید-میدان-رقابت-قدرت‌های-جهان-قرار-گیرد

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور می‌گوید، در این اواخیر مداخلات کشورهای ابر قدرت در امور افغانستان پر رنگ تر شده و مردم افغانستان نباید بگذارند که این کشور همانند گذشته میدان تاخت و تاز یا تقابل قدرت‌های جهانی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: حامد کرزی، رئیس جمهور سابق کشور امروز (پنج شنبه 20 میزان) در یک کنفرانس خبری در خانه خود در کابل گفت: دشمنان مردم افغانستان از هر طرف تلاش میکنند که نفاق را در این کشور دامن بزنند اما مردم افغانستان باید هشیار باشند تا فریب این گونه برنامه ها را نخورند.

آقای کرزی تاکید کرد، مردم افغانستان نمیخواهند روابط خود را با هیچ یک از کشورهای همسایه و کشورهای جهانی که در امور افغانستان تاثیر گذار اند قطع کنند و مردم از این کشورها میخواهند در خیر مردم کار کنند نه برای تفرقه اندازی و نفاق بین مردم.

رئیس جمهور سابق گفت: افغانستان دوستی با کشورهای همسایه و امریکا و اروپا را میخواهند نه دشمنی و تقابل این قدرت ها در خاک افغانستان. کرزی افزود: در جنگ و درگیری در افغانستان تنها منافع خارجی‌ها برآورده میشود و هیچ نفعی به افغان‌ها ندارد.

کرزی نقش پاکستان را در آوردن صلح افغانستان حیاتی دانست و گفت: صلح در افغانستان بدون حضور پاکستان غیر ممکن است، اما پاکستانی‌ها در مدت 16 سال گذشته هیچ وقت با دولت افغانستان در زمینه آوردن صلح بین مخالفین دولت و کابل صادق نبوده است. این را بدانند که اگر صلح در افغانستان عملی نشود، پاکستان نیز از این ناامنی رنج خواهد برد.

رئیس جمهور سابق گفت: پاکستان باید این را درک کند که جنگ در افغانستان به نفع هیچ یک از این دو کشور نیست.

این گفته‌های رئیس جمهور سابق در حال مطرح میشود که روز گذشته کنفرانس گروه تماس شانکای در مسکو به میزبانی روسیه و افغانستان به شکل مشترک برگزار شد و دولت افغانستان خواهان حضور دایمی در این شورا هست که اگر افغانستان بتواند عضویت دایمی این شورا را کسب کند، میتواند خطر تقابل بین قدرت های جهان در افغانستان را بیشتر دامن بزند.

در همین حال آگاهان سیاسی به این باور اند که حضور دایمی افغانستان در سازمان شانکای به نفع افغانستان است و این عضویت میتواند به نفع کشور تمام شود و ثبات را به بار آورد.

محمد اگل مجاهد آگاه امور سیاسی در گفتگو ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: اگر سیاستمداران افغانستان بتواند از تقابل قدرت های جهانی در این کشور جلوگیری کنند، حضور افغانستان در سازمان شانکای به نفع کابل است و اگر عضویت این سازمان در تقابل قدرت ها تبدیل شود وضعیت از این هم خرابتر میشود.

آقای مجاهد تاکید کرد: حضور چین و روسیه در افغانستان میتواند در بخش بازسازی مهم باشد چرا که این دو کشور تجربه خوب در این زمینه دارند و باید دولت افغانستان این زمینه را برای کشورهای همسایه افغانستان فراهم کند و حضور چین و روسیه در بازسازی افغانستان در تقابل با امریکا و ناتو نیست.

به گفته این آگاه سیاسی سیاستمداران کشور باید از حضور کشورهای خارجی استفاده درست کنند و زمینه تقابل سازی این کشورها را از بین ببرند.

از یک سال به این طرف کشورهای ماننده روسیه و چین روابط خود را با گروهای مخالف دولت افغانستان تحکیم بخشیده اند که نزدیک شدن روسیه و چین به گروه طالبان سبب افزایش جنگ و ناامنی شده است.

 

افغانستان نباید میدان رقابت قدرت‌های جهان قرار گیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد