افغانستان-و-هندوستان-رابطه-هزار-ساله-دارند

استاد سرور دانش معاون ریاست جمهوری اسلامی افغانستان که به عنوان مهمان ویژه در محفل جشن هفتادمین سالروز استقلال هندوستان شرکت کرده بود اظهار داشت: افغانستان و هندوستان رابطه هزارساله دارند و بسیاری از مفاخر علمی و فرهنگی میراث مشترک دو کشور هستند.

وی دراین محفل که در سفارت هندوستان در کابل ترتیب یافته بود، ضمن تبریک سالروز استقلال هندوستان به مردم و رهبران سیاسی این کشور اظهار داشت: خوش بختانه این روابط در سال های اخیر بیش از هر زمان دیگر گسترش یافته و مشارکت هندوستان در بازسازی کشور و مناسبات تجارتی و اقتصادی میان دو کشور بیانگر توسعه روابط دو کشور است.

معاون رییس جمهور ضمن اظهار قدردانی از تطبیق پروژه های مهم کشور از سوی کشور هند گفت: تروریسم خطر مشترک برای همه منطقه و جهان است و افغانستان خواهان مبارزه مشترک همه کشورها با این پدیده شوم است.

وی هم چنین گفت: افغانستان علی رغم این که درخط مقدم نبرد با تروریسم قرار دارد ولی هم چنان به دنبال پالیسی های اقتصاد محور است، نه امنیت محور.

معاون رییس جمهور اظهار داشت: افغانستان در گذشته از کانون های اصلی جاده ابریشم بوده و به عنوان قلب آسیا از نگاه ژئو استراتژیکی، آسیای شرقی، آسیای جنوبی، آسیای غربی و آسیای میانه را به همدیگر و همه این چهار منطقه را به شرق میانه و نهایتا به اروپا وصل می کند. وی تاکید کرد: پروژه های بزرگ زیربنایی که اکنون در افغانستان تحرک یافته و شروع شده اند، به نحوی با کشور هندوستان نیز مشترک هستند و این مسایل هردو کشور را دارای منافع مشترک می گرداند.

استاد دانش با تاکید بر این که پالیسی دولت افغانستان علی رغم مشکلات امنیتی زیاد، هم چنان اقتصاد محور است و نه امنیتی محور گفت: افغانستان در عرصه انتقال گاز طبیعی و انتقال برق بین آسیای مرکزی و آسیای جنوبی نیز مناسبترین و بهترین مسیر می باشد.

وی با بیان این که دروازه افغانستان به لحاظ اقتصادی و تجاری به روی همگان باز است و از هر نوع طرح و اقدام مثبت استقبال می کند اظهار داشت: افغانستان پتانسیل تبدیل شدن به کانون یک بازار واحد انرژی آسیای مرکزی – آسیای جنوبی را دارا است. چنین بازاری به رشد اقتصادی در کل منطقه کمک قابل توجهی خواهد کرد و به همین جهت ما از همه کشورهای منطقه می خواهیم که بیاید در جهت تحکیم و توسعه همگرایی منطقه ای و رشد اقتصادی منطقه، همکاری بیشتر داشته باشیم.

معاون رییس جمهور با بیان این که سالروز استقلال کشورهای هندوستان، پاکستان و افغانستان در ماه آگست و بسیار نزدیک شده است گفت که این تقارن برای ما معنی دار است و هر سه کشور باید با نیت نیک با همدیگر ارتباط برقرار کرده و از دشمنی پرهیز کنند.

وی تاکید کرد و گفت: همان گونه که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی سه کشور با هم نزدیک هستند، در سیاست های کلان منطقه ای و بین المللی نیز باید در کنار همدیگر باشند و به خصوص با تروریسم مبارزه مشترک داشته باشند.

معاون رییس جمهور یاد مهاتماگاندی و جواهر لعل نهرو نخستین نخست وزیر این کشور را گرامی داشت و برای صلح و آبادانی کشورهای هند و افغانستان دعا کرد.

در این محفل هم چنین سفیر هندوستان مقیم کابل نیز از روابط نیک و حسنه دو کشور افغانستان و هندوستان تجلیل کرد و گفت که کشورهای دیگر منطقه نیز باید به جای استفاده از تروریسم در راستای سیاست های خویش، راه حسن همجواری و روابط حسنه را در پیش گیرند.

وی گفت که هندوستان به هیچوجه از پدیده هایی جون تروریسم و خشونت گرایی در راستای منافع سیاسی خویش استفاده نخواهد کرد بلکه همواره با آن ها مبارزه خواهد نمود.

افغانستان و هندوستان رابطه هزار ساله دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد