افغان‌ها-هنوز-هم-به-نشست-ترکیه-چشم-دوخته-اند

شورای همبستگی جوانان زون جنوب شرق کشور از طالبان و حکومت می‌خواهند که با استفاده از برگزاری نشست صلح استانبول به عنوان یک فرصت، روی آتش‌بس سراسری و کاهش خشونت‌ها به توافق برسند.

به گزارش افغان نیوز: شیر احمد فیضی، رئیس شورای همبستگی جوانان زون جنوب شرق، امروز پنج‌شنبه( 26، حمل ) در یک نشست خبری گفت که دو طرف مذاکره کننده باید از نشست استانبول درست استفاده کنند و این فرصت پیش آمده را هدر ندهند.

آقای فیضی از جامعه جهانی و کشور های ذیربط خواست که روند صلح افغانستان را به خوبی مدیریت کرده و به شعله جنگ نقطه پایان دهند؛ زیرا مردم خسته اند.

وی افزود: دو طرف درگیر در نشست استانبول روی یک آتش‌بس  و ختم جنگ  به توافق برسند، همچنان جایگاه زنان را نیز در این نشست نادیده نگیرند.

از سوی هم، سلطان محمد مجروهی، رئیس اقوام جنوب شرق گفت که مردم خواهان نظام جمهوریت است؛ اما نه جمهوریت کنونی که حقوق شهروندی در آن معنا ندارد. 

به گفته او، صلح دایمی و باعزت زمانی حاکم خواهد شد که تمام اقشار جامعه خودش را در آئینه صلح بیبنند و حقوق شان نادیده گرفته نشود.»

وی اضافه کرد، مردم پکتیا طی سال ها قربانی زیادی داده اند اما متاسفانه به باد فراموشی حکومت قرار گرفته است. درصورتی که حکومت به وعده هایش عمل نکند، آنان دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

وی از تمام مردم افغانستان خواست که بخاطر صلح باعزت دست به دست هم داده و از حمایت جریان‌ها و گروه‌ها و حلقاتی که مخالف آمدن صلح در کشور اند، دست بردارند.

آقای مجروهی در اخیر از سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواست تا در قسمت عملی شدن پروسه صلح و بخصوص نشست استانبول، مردم افغانستان را کمک کرده و دیگر نظاره‌گر این بحران نباشند.

این درحالی است که طالبان جنگ در ماه مبارک رمضان را مملو از ثواب اعلام نموده و تاکید کرده اند که تاوقتی تمامی نیروهای خارجی از افغانستان بیرون نشوند، از نشست صلح و گفتگو خبری نیست.

از سوی هم، جو بایدن رییس جمهور امریکا اعلام کرده که پس از این به نیروهای افغان کمک نظامی نمی‌کند و حمایت واشنگتن در حد کمک‌های بشردوستانه خواهد بود.

افغان‌ها هنوز هم به نشست ترکیه چشم دوخته اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد