امضای-قراداد-تجاری-میان-ازبیکستان-و-افغانستان

کن نیوز ازبیکستان گزارش کرده که هیات این کشور در سفری به کابل، قرارداد تجاری به ارزش ۱.۲ میلیارد دالر با افغانستان امضا کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت صنعت و تجارت ا.ا سه روز پیش از سفر هیات ازبیکستانی به کابل خبر داده و گفت که هیات 45 نفری ازبیکستان به سرپرستی جمشید خواجه‌یوف، معاون نخست وزیر این کشور به افغانستان سفر کرده است.

به گفته وزارت صنعت و تجارت در ترکیب این هیات وزیران معادن، ترانسپورت، تجارت و زراعت همچنان رییسان برخی ادارات مستقل و تاجران شامل هستند.

کن نیوز ازبیکستان نگاشته است که در دیدارهای هیات این کشور با مقام‌های ا.ا گفته شده که فرصت‌های دست‌نخورده‌ زیادی در حوزه‌ اقتصادی افغانستان و ازبیکستان وجود دارد که اجرای آن‌ها باعث افزایش چندین برابری حجم تجارت متقابل خواهد شد.

طبق گزارش این رسانه، مقام‌های ا.ا از ایجاد یک مکانیزم جدید ویزا برای سرمایه‌گذاران افغانستان از سوی دولت ازبیکستان به نمایندگان تجاران و رانندگان کامیون‌ها قدردانی کرده‌اند.

بر اساس گزارش این رسانه، در گفتگوهای هیات ازبیکستانی با مقام‌های ا.ا  تصریح شده که وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبیکستان برای افزایش مبادلات تجارتی با افغانستان به ارزش سه میلیارد دالر «نقشه راه» تهیه کرده است.

کن‌نیوز افزوده است که در این دیدارها دو طرف به توافقات صادرات و واردات به ارزش حدود ۱.۲ میلیارد دالر دست یافته‌اند.

تا کنون وزارت صنعت و تجارت در زمینه قرارداد تجاری میان ازبیکستان و افغانستان چیزی نگفته است.

این در حالی است که نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت ا.ا روز یک‌شنبه (7 عقرب) در افتتاح نمایشگاه کالاهای تجاری ازبیکستان در کابل و نشست فرصت سرمایه‌گذاری افغانستان – ازبیکستان گفت که تلاش‌ها جریان دارد تا سطح معاملات تجاری میان دو کشور از 600 میلیون به 3 میلیارد دالر افزایش یابد.

عزیزی تاکید کرد در همین راستا پس از این بندر حیرتان 24 ساعته خواهد شد. او در عین زمان خواستار بیلانس سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات میان دو کشور شد.

جمشید خواجه یوف، معاون نخست وزیر ازبیکستان نیز در افتتاح این نمایشگاه گفت که در ترکیب هیات بزرگی ازبیکستان 5 وزیر کابینه این کشور نیز حضو دارند که آماده همکاری و شریک ساختن تجربیات ازبیکستان در زمینه زارعت، مدیریت آب و معادن با مقام‌های افغانستان هستند.

امضای قراداد تجاری میان ازبیکستان و افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد