امضای-قرارداد-استخراج-نفت-آمو-دریا-با-یک-شرکت-چینی

معاون اقتصادی رییس‌الوزرای امارت اسلامی در جریان امضای قرارداد استخراج نفت دریای آمو با شرکت چینی می‌گوید که با امضای این قرارداد، افغاستان از لحاظ تیل و مواد نفتی خودکفا خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز؛ قرارداد استخراج نفت حوزه دریای آمو امروز ( پنج‌شنبه، ۱۵ جدی) میان وزارت معادن و پترولیم و شرکت چینی CPEIC به امضا رسید.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزارای امارت اسلامی از شرکت چینی طرف قرارداد خواست تا امور استخراج تیل و مواد نفتی را در مطابقت به معیارهای جهانی انجام داده و خدمات عام‌المنفعه را به مردم محل فراهم نماید.

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در مراسم امضای این قرارداد گفت که مدت این قرارداد ۲۵ سال است و سه سال نخست آن دوره انکشافی می‌باشد.

دلاور افزود که مساحت مجموعی زمین ۴هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع بوده که شامل ساحات قشقری، زمردسای، بازارکمی، آق دریا و انگوت در ولایت های سرپل، جوزجان و فاریاب می‌باشد.

 او می‌گوید: هم اکنون در ۵ ساحه اکتشاف صورت گرفته که ۸۷ میلیون بیلر تیل تخمین شده است که با اکتشاف بیشتر ساحات، تولید روزانه‌ای پروژه نفت و گاز قشقری از ۲۰۰ تن به ۱ هزار تن خواهد رسید.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که براساس این قرارداد، پروسس تیل و مواد نفتی در افغانستان صورت خواهد گرفت و در سال نخست شرکت قراردادی مبلغ ۱۵۰ میلیون دالر سرمایه گذاری می‌نماید و در سه سال آینده مجموع سرمایه گذاری به ۵۴۰ میلیون دالر خواهد رسید.

دلاور افزود که ۲۰ درصد دولت و ۸۰ درصد شرکت چینی CPEIC روی این پروژه سرمایه گذاری می‌کند. او تاکید کرد که با آغاز کار استخراج حوزه نفتی دریای آمو به سه هزار نفر زمینه کار فراهم خواهد شد.

وانک‌یو، سفیر چین در مراسم امضای قرارداد نفت دریای آمو، گفت که این قرارداد در راستای رشد اقتصادی و خود کفایی افغانستان مهم بوده و مثال خوب همکاری و تعامل میان دو کشور می‌باشد.

حوزه نفتی دریای آمو در شمال افغانستان از بخش‌های نفت‌خیز کشور می‌باشد که در ولایت‌های سرپل و فاریاب قرار دارد.

 

آژانس افغان نیوز– مهدی انصاری

امضای قرارداد استخراج نفت آمو دریا با یک شرکت چینی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد