امضای-قرارداد-چند-پروژه-انرژی-در-کشور

مقام‌های وزارت انرژی و آب قرارداد کار باقی مانده پروژه لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان و پنج پروژه مهم انرژی را به ارزش ۷۵ میلیون دالر با یک شرکت خصوصی به امضا رساند.

به گزارش افغان نیوز؛ عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب روز شنبه (۱۵ میزان)  در جریان امضای این قراردادها گفته است که با تطبیق این پروژه‌ها یک هزار میگاوات برق از ترکمنستان به افغانستان وارد خواهد شد که بخش بزرگی از مشکلات کمبود برق در کابل و ولایت‌های کشور حل خواهد شد.

آقای منصور افزوده است که این شش پروژه شامل تکمیل بخش باقی مانده لین انتقال ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از دشت خواجه الوان الی کابل، تکمیل کارهای باقی مانده سب ستیشن ارغندی، احداث سب ستیشن جدید در ساحه تره خیل، تطبیق لین انتقال ۲۲۰ کیلوولت از سب ستیشن چمتله الی سب ستیشن تره خیل به طول ۲۳ کیلومتر، توسعه سب استیشن ارغندی کابل و احداث سب استیشن جدید در بت خاک می‌باشد.

او تاکید کرد که کار باقی مانده این پروژه‌ها در دوسال آینده تکمیل خواهد شد و این وزارت در سکتور انرژی و آب برای شهروندان کشور متعهد و در تلاش است تا در آینده پروژه‌های بیشتری را در سکتور انرژی و آب تطبیق نماید.

فرهاد محمودی، رییس برنامه‌های انرژی وزارت انرژی و آب در این نشست گفته است که تجهیزات مکمل این پروژه‌ها در ساحه آمده و کار باقی‌مانده این پروژه‌ها آغاز شده است.

ظاهر بهزاد، آگاه مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در این زمینه می‌گوید که سرمایه‌گذاری روی سکتور انرژی از سوی سرمایه‌گذاران داخلی یک گام مثبت و مهم در راستای تامین انرژی در کشور خواهد بود.

 بهزاد افزود که با تکمیل شدن پروژه‌های باقی مانده انرژی در کشور، چالش‌های بی‌برقی در کابل و شماری از ولایت‌ها کشور و فابریکه‌های تولیدی رفع خواهد شد.

مسوولان وزارت انرژی و آب می‌گویند که این قرارداد‌ها با شرکت خصوصی استخراج و پروسس معادن «عوفی بهرام» به ارزش ۷۵ میلیون دالر به امضا رسیده است.

پروژه لین ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان در سال ۲۰۱۶ با همکاری مالی بانک انکشاف آسیایی آغاز شده بود که با سقوط نظام پیشین در افغانستان، کمک مالی این بانک و کار این پروژه متوقف شد.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

امضای قرارداد چند پروژه انرژی در کشور

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد