انتخابات-ریاست-جمهوری-گذشته،اعتماد-مردم-را-سلب-کرده-است

شماری از علمای دین و اعضای شورای ملی می‌گویند؛ دین اسلام و قانون اساسی کشور برای تعین سرنوشت کشور به انتخابات دستور داده است، اما انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ اعتماد مردم را نسبت به انتخابات از بین برده است.

به گزارش افغان خبر: اکادمی علوم افغانستان سیمینار علمی و تحقیقی را تحت عنوان “چگونگی برگزاری انتخابات ازنظر فقهی و قانونی” در کابل برگزار کرد. این سیمینار علمی و تحقیقی امروز دوشنبه (۱۸اسد)، با شرکت رئیس و اعضای اکادمی علوم، اعضای کمیسیون انتخابات، علمای دینی و شخصیت‌های سیاسی کشور در مقر اکادمی علوم افغانستان در کابل برگزار شد.

سخنرانان و شرکت‌کنندگان در این سیمینار بر اهمیت برگزاری انتخابات و شرکت مردم در رای دهی از دیدگاه شریعت اسلامی و قانون اساسی افغانستان تأکید ورزیدند.IMG_4634

ثریا پوپل رئیس اکادمی علوم افغانستان برگزاری انتخابات شفاف و شرکت مردم را برای تعیین سرنوشت سیاسی کشور یک اصل عنوان کرد و گفت که مردم با شرکت در انتخابات مسئولیت اجتماعی و دینی خود را بجا می‌آورند و ملاک واقعی قدرت می‌شوند.

شهزاده شاهد عضو مجلس نمایندگان نیز در این سیمینار، برگزاری انتخابات را برای تأمین عدالت اجتماعی و وحدت مردم افغانستان یگانه راه‌حل دانست. آقای شاهد گفت که شریعت اسلامی انتخابات را یک اصل می‌داند و شرکت و رای دادن مردم در انتخابات کاملاً اسلامی است و هیچ شکی در آن وجود ندارد، ولی نامزدان باید افراد مصلح باشند.

او در مورد چگونگی برگزاری انتخابات گذشته ریاست جمهوری نیز گفت: “پس از پیامبر عزیز اسلام، چهارخلیفه مسلمانان نیز به نحوی بر اساس انتخابات مسئولیت حکومت اسلامی را بر دوش گرفتند و انتخابات در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند مصر، ترکیه، ایران و پاکستان برگزار می‌شود؛ ولی متأسفانه انتخابات گذشته ریاست جمهوری افغانستان بدنام شد و این بزرگ‌ترین نگرانی را ایجاد کرده است و مردم نسبت به برگزاری انتخابات شفاف بی‌اعتماد شده‌اند”.

از سوی دیگر رئیس مجمع علمای افغانستان می‌گوید که علمای کشور در مورد شرکت مردم در انتخابات اتفاق‌نظر ندارند و باید نهادهای دانشگاهی به‌ویژه اکادمی علوم به این موضوع توجه کنند.

عبدالصبور حقانی رئیس مجمع علمای کشور گفت، در اصل انتخابات و مشارکت مردم ازنظر اسلام هیچ شکی وجود ندارد اما نحوه انتخاب زعیم در امور کشوری مورد اختلاف است.

خانم پوپل افزود؛ عدم مشارکت عموم مردم  دIMG_4637ر انتخابات از مشکلاتی است که به گفته وی “شرعاً جایز نیست”. به گفته وی، اگر واجدان شرایط در انتخابات شرکت نکنند، از نگاه شرعی مرتکب گناه شده و در حقیقت ظلم در حق سرنوشت سیاسی خود و جامعه روا می‌دارد؛ و مردم می‌توانند با انتخاب دقیق و شایسته کشور را به امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی رهنمون سازند.

در همین حال گلالی اچکزی عضو گروه انتخابات نیز گفت، به هراندازه که فواید برگزاری انتخابات ازنظر فقهی و علمی بررسی شود، سطح اشتراک مردم در انتخابات بالا می‌رود، میزان تقلبات انتخاباتی پایین خواهد آمد و مردم به شکل درست می‌توانند سرنوشت کشور را رقم بزنند.

خانم اچکزی، برگزاری انتخابات و میزان شرکت مردم را زمینه‌ساز و ممد دموکراسی در کشور عنوان کرد. همچنین در این سیمینار محققان مقالات تحقیقی را نیز در مورد انتخابات و مشارکت مردم از دیدگاه فقه و قانون ارائه کردند.

بااینکه بعد از شکست طالبان چندین دور انتخابات در کشور برگزارشده است اما انتخابات اخیر با کشمکش‌های زیاد همراه بود و کم‌وبیش اعتماد مردم را نسبت به شفافیت این روند پایان آورد.

انتخابات ریاست جمهوری گذشته،اعتماد مردم را سلب کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد