انتقاد-شهروندان-کشور-از-افزایش-بهای-مواد-خوارکی

شهروندان کشور از افزایش بهای مواد غذایی انتقاد کرده و می‌گویند که بهای سنگین مواد اولیه و نبود کار، توان خرید خانواده‌ها را کاهش داده و زندگی را بر آنان دشوار کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ شهروندان کشور می‌گویند که بهای مواد غذایی همه روزه رو به افزایش است و این امر آنان را در این شرایط بیکاری نگران کرده است.

بشیر احمدی، شهروند کابل می‌گوید که با افزایش مواد غذایی در کشور بسیاری از خانواده‌ها توان خریداری مواد غذایی را ندارد چون؛ قیمت یک بوجی آرد ۵۰ کیلویی در بازارها از 2 هزار و ۲۰۰ افغانی به 2 هزار و ۵۰۰ الی ۷۰۰ افغانی افغانی افزایش یافته رسیده است.

احمدی گفت؛ با تحولات سیاسی اخیر در کشور نرخ مواد غذایی به گونه بی‌پیشینه افزایش یافته و امارت اسلامی نیز در مدت نزدیک به یک‌سال هیچ اقدامی جدی در زمینه کاهش و کنترول نرخ مواد خوراکی نکرده است.

غلام حسین، از دیگر شهروندان کابل نیز گفت: با درآمد اندک که از راه حمالی به دست می‌آورد توان خرید مواد غذایی را برای خانواده 9 نفری‌اش ندارد زیرا؛ کار وجود ندارد و روزانه کم‌تر از 100 افغانی در آمد دارد.

دکانداران نیز سیاست‌های اقتصادی امارت اسلامی را نادرست خوانده  تاکید می‌کنند که برخی کشورهای صادرکننده مواد غذایی، معاملات تجارتی‌شان را با حکومت سرپرست کاهش داده‌اند که این امر باعث افزایش بهای مواد خوراکی در کشور شده است. آنان بلند رفتن تعرفه‌های گمرکی از سوی اداره مالیاتی امارت اسلامی را از دیگر عوامل افزایش نرخ مواد غذایی در کشور می‌دانند.

محمد حسین هزارستانی، یکی از وارد کنندگان آرد گفت که امارت اسلامی در ماه‌های اخیر، به هدف بلند بردن عوایدشان، تعرفه‌های گمرکی بر تمامی کالاهای وارداتی از جمله مواد غذایی را چند برابر کرده‌است.

آقای هزارستانی بیان داشت که تحولات جهانی و درگیری‌های اوکراین نیز بر قیمت مواد غذایی در جهان و بازارهای افغانستان تاثیر‌گذار بوده است.

ظاهر بهزاد، آگاه مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در مورد افزایش بهای مواد غذایی به آژانس افغان نیوز گفت که وضع شدن تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی، مسدود شدن موسسه‌های خارجی، جنگ اوکراین و قطع شدن کمک‌های جامعه جهانی در کشور از جمله عوامل است که باعث بلند رفتن بهای مواد غذایی در کشور شده است.

به باور آقای بهزاد، در سال‌های گذشته روسیه ۳۸ میلیون متریک‌تن و اوکراین ۲۲ میلیون متریک‌تن گندم تولید و به بازار داخلی و جهانی عرضه می‌کردند که اکنون روند تولید و صادرات این کشورها به دلیل جنگ متوقف شده است.

بهزاد می‌افزاید؛ پیش از این افغانستان سالانه نزدیک به یک میلیون متریک‌تن گندم للمی تولید می‌کرد که امسال به دلیل خشک‌سالی، برداشت حاصلات از کشت‌زارهای للمی به شدت کاهش یافته و یا در اثر باران‌های فصلی و تند بادها کاملا از بین رفته است.

به تازگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گزارشی نسبت به فقر، مشکلات اقتصادی و بحران صحی در افغانستان هشدار داده و گفته است که ۵۰ درصد جمعیت افغانستان به دلیل فقر و بیکاری به کمک‌های بشردوستانه نیازمند است.

این کمیته با گزارشی گفته است که با توجه به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در افغانستان درخواست اضطراری خود را از ۳۶ میلیون فرانک به ۸۰ میلیون فرانک تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ افزایش داده است.

آژانس افغان نیوز؛ مهدی انصاری 

انتقاد شهروندان کشور از افزایش بهای مواد خوارکی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد