با-ایجاد-کانال‌های-آبیاری،-درصد-محصولات-زراعتی-بدخشان-افزایش-یافته-است

وزارت احیاء و انکشاف دهات می‌گوید؛ ایجاد و بازسازی کانال‌های آبیاری در ولسوالی های کشم و خاش ولایت بدخشان ۲۰ درصد محصولات دهقانان را افزایش داده است.

به گزارش آژانس افغان خبر: اکبر رستمی، سخنگوی وزارت احیاء و انکشاف دهات، امروز چهارشنبه(۲۷اسد) در نشست خبری در کابل از  تکمیل کانال‌های آبیاری در ولسوالی های کشم و خاش بدخشان خبر داد و گفت: زراعت این دو ولسوالی به  آب کانال کشم و خاش وابسته است که طی چند سال گذشته این آب‌ها کاهش‌یافته بود.

اکبر رستمی تأکید می‌کند که اکنون کار بازسازی کانال‌ها تمام‌شده و با بهره‌برداری از این آب، زمین‌های زراعتی تحت آبیاری قرارگرفته و حاصلات دهاقین بیشتر گردیده است.

وی اظهار داشت؛ کانال کشم  ۳۶.۶ کیلومتر طول دارد که بازسازی آن ، ۱۱۷ میلیون افغانی هزینه برداشته است و در مدت ۳ سال به بهره‌برداری سپرده‌شده است.

آقای رستمی یادآور شد که با تکمیل این کانال ۲۹هزار هکتار زمین زرع گردیده و از ۴۰ درصد ضایعات آب نیز جلوگیری شده است.

در همین حال، کانال ولسوالی خاش این ولایت نیز به طول ۱۶.۵ کیلومتر و به ارزش ۲۰ میلیون افغانی بازسازی و آماده بهره‌برداری هست.

وی اضافه کرد که کانال خاش با آبیاری  نمودن بیش از ۵ هزار هکتار زمین زراعتی،۲۵ درصد حاصلات را نیز افزایش داده است.

بااین‌وجود ناامنی در شمار از ولسوالی های این ولایت روند زراعت را خدشه‌دار ساخته و شمار از دهاقین مجبور به ترک زمین‌های زراعتی‌شان شده‌اند.

آآآ آآآ

با ایجاد کانال‌های آبیاری، 20 درصد محصولات زراعتی بدخشان افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد