کوپراتیف-ها-برای-توسعه-زراعت-تاثیرگزار-است

وزارت زراعت و مالداری نشست ملی کوپراتیف های زراعتی را برگزار کرده و مسئولان زراعت کشور این کوپراتیف ها را در عرصه فقرزدایی و توسعه زراعت موثر دانستند.

به گزارش افغان خبر: نخستین نشست ملی کوپراتیف های زراعتی امروز دوشنبه (15سنبله) در کابل دایر گردید تا در مورد ایجاد، و مشکلات این کوپراتیف ها بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

کوپراتیف شامل انجمن های اجتماعی است که بر اساس تقویه اقتصادی ایجاد میگردد این انجمن ها برای اهداف مشترک و همکاری مشترک تشکیل گردیده در راستای زراعت و اقتصاد کار میکنند.

در این نشست که سه روز ادامه دارد میر امان الدین حیدری، معین تخنیکی و مسلکی وزارت زراعت بیان کرد که هدف از برگزاری این نشست را شناسایی مشکلات و دریافت راهکار ها برای حل چالش وحمایت از کوپراتیف های زراعتی و ایجاد کوپراتیف های جدید با روش های تازه و متفاوت دانست.

در حال حاضر ۳۰۰۰ کوپراتیف زراعتی در وزارت زراعت ثبت و راجستر شده اند که ازاین میان ۱۸۰۰ کوپراتیف در بخش های مختلف سکتور زراعت و مالداری در کشور فعالیت دارد،اما حدود 1200 کوپراتیف دیگر فعالیت درست نداشته است.

حیدری فعالیت این کوپراتیف ها را در عرصه های توسعه اقتصاد کشور، بهبود زمینه های کاری، بهبود وضعیت اجتماعی، فقر زدایی و ارتقای سطح تولید موثر میداند.

معین مسلکی وزارت زراعت میگوید که در افغانستان اکثر دهاقین در زمین های زراعتی به صورت انفرادی فعالیت داشته و از منابع به طور مناسب استفاده نمی توانند که این معضل سبب شده مقدار تولیدات زراعتی محدود باشد.

محمد ادریس روف٬ رییس انستیتوت فرانسه نیز در این شنست بیان کرد که به دلیل عدم فعالیت کوپراتیف ها، بیش از 900 کوپراتیف های زراعتی در کشور منحل گردیده است.

به گفته او در حال حاضر افغانستان یک کشور زراعتی است و حدود 80 درصد مردم از همین طریق زندگی خود را به پیش میبرند.

او بیان میکند:" باوجود اینکه زیربناهای اقتصادی افغانستان را زراعت تشکیل داده است اما عدم حمایت دولت از کوپراتیف ها٬ نبود امکانات کافی در عرصه آگاهی دهی و آموزشی برای دهاقین٬ نبود منابع عرضه خدمات کوپراتیفی وفقدان معافیت مالیه دهی دهاقین از کوپراتیف ها از جلمه چالش های است که اعضای کوپراتیف ها با آن مواجه".

کوپراتیف ها برای توسعه زراعت تاثیرگزار است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد