بامیان؛-دو-فصل-زیبا-برای-گردشگری

ولایت بامیان با داشتن مناظر طبعی زیبا، آثار و آبدات تاریخی، فرهنگ ناب و جهیل های بند امیر در دو فصل زمستان و تابستان؛ سالانه هزاران گردشگر را در فضای امن به خود می کشاند.

به گزارش افغان نیوز: ولایت بامیان در مرکز افغانستان یکی از امن ترین ولایت کشور به شمار میرود که در زمستان دارای آب و هوای سرد  و در فصل تابستان آب و هوای معتدل دارد.

عبدالرحمن احمدی، سخنگوی والی بامیان به افغان نیوز گفت که در سال 1396 300هزار نفر به بند امیر برای تفریح و سیاحت آمده بودند که بیشتر آنان را شهروندان ولایات دیگر تشکیل میدادند اما در میان آنها اتباع خارجی نیز حضور داشتند که برای بازدید از این محل تفریحی وارد بامیان شده بودند.

بند امیر یکی از مناظر زیبا در ولایت بامیان است که شش جهیل کوچک در کنار هم قرار گرفته و این منطقه به عنوان پارک ملی افغانستان نام گذاری شده است.

سخنگوی والی بامیان می گوید که در کنار منطقه بند امیر، مناظر طبعی دیگر مثل دره فولادی، دره خوشک، غار یخ، قله شاه فولادی و چندین مناظر دیگر باعث شده تا شمار گردشگران این ولایت بیشتر گردند.

در فصل تابستان بیشتر گردشگران برای بازدید از مناظر زیبا و دره های سر سبز به این ولایت سفر میکنند، اما در فصل تابستان بازی های اسکی روی برف و یخ از موارد جالب و پر هیجان گردشگران می باشد.

جای خالی بودا؛ افسوس جهان گردان

در کنار مناظر زبیای طبعی؛ وجود فرهنگ چند هزار ساله و نشان از آیین های مختلف ادوار گذشته از دیگر مزیت های است که بامیان را برای گردشگران جذاب کرده است.

پیکره های بودا در مرکز ولایت بامیان؛ که هزاران سال حکایت از آیین بودایی در این سرزمین داشت، اکنون پاره پاره در خاک افتیده است.

طالبان این دو پیکره را با راکت و بمب منفجر کرد و پس از آن برخی از پاره سنگ  های آن به کشور های بیرون قاچاق گردید.

مکان این دو پیکره هنوز ابهت خاصی دارد که که افسوس هر گردشگری را بر می انگیزد.

هرچند ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان از ساخت احتمالی یکی از پیکره های بودا خبر میدهد، اما هنوز معلوم نیست که چه زمانی و چگونه این پیکره بازسازی خواهد شد، اما پیکره  به صورت تخریب شده باقی می ماند.

در کنار بودا، این ولایت چندین مکان تاریخی دیگر را نیز در خود دارد که مهمترین آنها شامل شهر غلغله، شهر زحاک و چهل برج می باشند.

عبدالرحمن احمدی می گوید که وجود این بنا های تاریخی باعث می شود تا افغان ها به ولایت بامیان سفر کرده و از گذشته تاریخی سرزمین شان آگاه شوند.

همچنان گردشگران خارجی به این ولایت سفر میکنند تا در کنار مناظر طبعی زیبا، بنا های تاریخی بامیان را نیز لمس کرده و ببینند.

گردشگری و رشد اقتصادی در بامیان

طیبه خاوری عضو شورای ولایتی بامیان می گوید که سفر گردشگران در ولایت بامیان، باعث شده است تا اقتصاد مردم این ولایت رشد نماید.

وی بیان میکند که در فصل تابستان باشندگان منطقه بند امیر بیشتر با امکانات دست داشته شان به میزبانی گردشگران میپردازند و از این طریق درامد خوبی نیز دارند.

همچنان زنان بامیان تلاش دارند تا تجارت شان را گسترش دهند و به همین دلیل بازار تجارتی را تحت نام "بازار هنر" ایجاد کرده اند.

در این بازار که بیشتر از ده ها غرفه تجارتی باز است، در آن صنایع دستی زنان و تولیدات که در آن زنان نقش دارند به فروش میرسد.

خانم خاوری می گوید که در گذشته کمتر کسی به هوتل ها و رستورانت ها توجه میکرد، اما در حال حاضر چندین هوتل با امکانات و خدمات عالی فعالیت دارند.

با اینکه سایر شهر ها و ولایات افغانستان ناامن هستند، اما مردم بامیان در فضای امن و آرام زندگی میکنند.

طالبان در این ولایت به صورت کلی فعالیت ندارند اما خانم خاوری می گوید که در ولسوالی کهمرد این ولایت طالبان حضور دارند، ولی نمیتوانند دست به تحرکات نظامی بزنند.

تنها نگرانی باشندگان ولایت بامیان هم مرز بودن این ولایت با ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان است که این امر مناطق همجوار با بغلان را ناامن ساخته است.

بامیان؛ دو فصل زیبا برای گردشگری

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد