نگرانی-نمایندگان-از-روند-ثبت-نام-رای-دهندگان

نمایندگان مردم در شورای ملی با ابراز نگرانی تاکید داشتند که اگر ثبت نام رای دهندگان و توزیع تذکره به شهروندان کشور به همین روال پیش رود اکثر مردم رای داده نمیتوانند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: نمایندگان مردم در شورای ملی امروز (شنبه یک ثور) در جلسه عمومی این شورا گفتند: در اکثیر ولایت های کشور مردم بسیار کم رنگ به مراکز ثبت نام رای دهندگان حاضر میشوند و برای اشتراک به انتخابات ثبت نام میکنند.

فکور بهشتی نماینده مردم بامیان گفت: مردم و بخصوص خانم ها در اکثر ولایت های کشور تذکره ندارند و روند توزیع تذکره به مردم نیز بسیار به کندی به پیش میرود که اگر این روند سرعت بخشیده نشود، اکثر افراد واجد شرایط رای داده نمیتوانند.

آقای بهشتی گفت: کمیسیون انتخابات و اداره ثبت احوال و نفوس باید تا یک هفته قبل از برگزاری انتخابات به مردم تذکره توزیع کنند و زمینه ثبت نام برای رای دهندگان نیز وجود داشته باشند.

این نماینده مردم ناآمنی را مشکل دیگر سد راه برگزاری انتخابات سالم دانست و گفت: نیروهای امنیتی باید مراکز انتخابات را تامین امنیت کنند تا مردم بتوانند با خیالت راحت به پای صندوق های انتخابات حاضر شوند و رای دهند.

وی با شکایت از کمیسیون مستقل انتخابات گفت: در انتخابات های گذشته مردم قبل از انتخابات آگاهی عامه داده میشدند که در این انتخابات مردم آگاهی داده نشده اند و مردم معلومات کافی از روند ثبت نام برای رای دهی ندارند.

از سوی دیگر حسین ناصری نماینده مردم میدان وردک گفت: مردم در ولایت های ناامن به دلیل تاپه های که روی تذکره زده میشود ثبت نام کرده نمیتوانند چرا که مخالفین دولت کسانی را که ثبت نام کرده باشند مورد اذیت و آزار قرار میدهند.

آقای ناصری تاکید کرد: در ولایت میدان وردک از هشت روز به این طرف که ثبت نام رای دهندگان شروع شده است تنها ۴۷ نفر برای رای دهی ثبت نام کرده اند که این نگران کننده است.

ریحانه آزاد نماینده مردم ارزگان گفت: مدت ثبت نام در مرکز ولایت های کشور و روستاها بسیار محدود است و باید زمان ثبت و توزیع تذکره افزایش پیدا کند.

همایون همایون معاون مجلس گفت: توزیع تذکره به روستاها کشور با مشکلات زیاد مواجه است و کارمندان ثبت احوال و نفوس با امکانات از قبیل کامره عکاسی مجهز نیستند و مردم را میگویند رفته در شهر عکس گیرند که این توان مردم روستاها خارج است.

همایون گفت: اداره ثبت احوال و نفوس کشور نباید بدون در نظر گرفتن سابقه خانواده افراد تذکره توزیع کند و برای اینکه به شهروندان بیشتر کشور تذکره توزیع گردد تا در انتخابات شرکت کنند، زمینه تهدیدهای بیشتر را فراهم کند.

این نمایندگان گفتند اگر مشکلات برطرف نگردد، انتخابت به گونه شفاف برگزار شده نمیتواند.

نگرانی نمایندگان از روند ثبت نام رای دهندگان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد