بانک‌نوت‌های-تازه-چاپ-شده-وارد-بازار-می‌شود

بانک مرکزی افغانستان امارت اسلامی گفته است که در زمینه چاپ بانکنوت‌های پول افغانی به دست‌آوردهای ملموسی دست یافته و به‌زودی این بانکنوت‌ها وارد کشور می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ در اعلامیه بانک مرکزی که روز گذشته (شنبه، ۳۰ میزان) منتشر شده، آمده است که نشر بانکنوت‌های جدید براساس سیاست‌های معقول پولی و متوازن با رشد اقتصادی و ضرورت در بازار صورت می‌گیرد.

در اعلامیه آمده است که بانکنوت‌های مندرس به‌شکل سیستماتیک و طبق طرزالعمل موجود جمع‌آوری و از گردش خارج می‌شود.

توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان نیز گفته که بانک‌نوت‌های تازه چاپ شده افغانی جایگزین بانک‌نوت‌های کهنه می‌شود و به زودی وارد بازار خواهد شد.

او که روز جمعه، ۲۹ میزان، در یک نشست مجازی صحبت می‌کرد، گفت که امریکا با سازمان‌های بین‌المللی، به ویژه بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی در این زمینه کار می‌کند.

به گفته وست، امریکا تلاش دارد که ۱.۵ میلیارد دالر برای استفاده در بخش‌های کشاورزی و غذا، بهداشت، آموزش و امرار معاش، برای مقابله با بحران وخیم انسانی، در افغانستان فراهم شود.

او افزود، با توجه به این‌که نظام بانکی در افغانستان از نظام جهانی جدا شده است، امریکا بر «اولویت نقل و انتقالات» پولی تاکید دارد.

وست افزوده که تصمیم انتقال و جاگزینی پول‌های فرسوده با پول جدید، به روز پنج‌شنبه گرفته شده است اما؛ تاریخ دقیق عرضه آن در بازار را نمی‌داند.

هنوز مشخص نیست که هزینه چاپ بانک‌نوت‌های جدید که مقدار آن حدود صد میلیارد افغانی گفته شده، توسط امریکا پرداخت شده است یا امارت اسلامی.

بانک‌نوت‌های تازه چاپ شده وارد بازار می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد