بایدن-مجبور-نبود-مسیر-ترامپ-در-قبال-طالبان-را-دنبال-می‌کرد

فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان، با «فاجعه‌بار» خواندن توافق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین امریکا، با  طالبان فبروری ۲۰۲۰، تاکید کرد که جو بایدن اجباری نداشت که خود را به آن توافق مقید کند، و می‌توانست «تغییر مسیر» بدهد.

به گزارش افغن نیوز؛ دیوید پترائوس، فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان با انتقاد از دولت بایدن به خاطر تعجیل در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، گفته است که «توافق دولت ترامپ در فبروری 2020 با طالبان فاجعه‌بار و معیوب بود؛ اما دولت بایدن باید پیش از خارج کردن نیروهای امریکایی از افغانستان این مشکل را برطرف می‌کرد.

او یادآوری کرد که دولت بایدن در کنار گذاشتن بسیاری از تصمیمات دولت ترامپ، همچون خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام»، درنگ نکرده است، و بنابراین اجباری نداشت تا خود را به توافق ترامپ با طالبان پای‌بند کند.

پترائوس تاکید کرده است: «راستش را بگویم، به نظر من راه‌های بهتری هم وجود داشت. الان با این تصاویر غم‌انگیز و دلخراشی که جلوی چشم ماست، به نظرم هیچ طوری نمی‌شود آنچه اتفاق افتاده را چیز دیگری به جز فاجعه نامید».

او بر لزوم نجات شهروندان امریکایی و افغان‌های همکار آنان از دست طالبان تاکید کرد: رک بگویم، امریکا مسوول بخش بزرگی از این فاجعه است. باید تمام تلاش‌های انسان‌دوستانه خود را به کار گیریم تا همه شهروندان امریکایی و تمام افغان‌هایی که در طول سال‌ها در کنار سربازان امریکایی به عنوان مترجم فعالیت کردند را از افغانستان خارج کنیم.

این در حالی است که یک عضو ناتو می‌گوید که پس از تسلط طالبان بر کابل بیش از 18 هزار نفر از میدان هوایی بین‌المللی به خارج از افغانستان انتقال داده شده اند.

بایدن مجبور نبود مسیر ترامپ در قبال طالبان را دنبال می‌کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد