بحران-اقتصادی-در-افغانستان-از-کنترل-خارج-شده-است

صلیب سرخ از جامعه بین‌المللی خواسته که با طالبان همکاری کند؛ زیرا مدیریت بحران اقتصادی در افغانستان از کنترل خارج شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ این نهاد هشدار داده که گروه‌های امدادرسان توانایی جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان را ندارند؛ زیرا هیچ سازمان بشردوستانه نمی‌تواند جایگزین اقتصاد یک کشور شود.

رابرت ماردینی، مدیر کل صلیب سرخ، گفته است که این نهاد از زمان حاکمیت طالبان بر افغانستان تلاش‌های خود را در کنار دیگر سازمان‌های امدادی افزایش داده است.

وی به رویترز گفته است که حمایت جامعه بین‌المللی که تاکنون در برخورد با طالبان رویکرد محتاطانه‌ای را اتخاذ کرده است، برای ارایه خدمات اولیه بسیار مهم است.

رابرت ماردینی افزوده است که سازمان‌های بشردوستانه بر فرض ترکیب نیروهای‌شان می‌توانند راه‌حل‌های موقتی ارایه کنند، اما بحران افغانستان چندگانه و در حال وخامت است.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد پیش از این «صندوق اعتماد ویژه برای افغانستان» را ایجاد کرده که هدف آن تقویت اقتصاد مردم و گردش پول نقد است. ماردینی گفته است که این طرح مشکل را برای سه ماه حل می‌کند.

به گفته رابرت ماردینی، ۳۰ درصد از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان (هرچند آمار دقیق از جمعیت افغانستان وجود ندارد، اما اداره ملی احصاییه و معلومات جمعیت کشور را در حدود ۳۲ میلیون نفر اعلام کرده است. ظاهراً نهادهای بین‌المللی جمعیت کشور را بیش از این رقم می‌دانند.) با سوء‌تغذیه شدید روبه‌رو هستند و ۱۸ میلیون نفر در این کشور به کمک یا حمایت بشردوستانه نیاز دارند.

هرچند طالبان که در دهه ۱۹۹۰ میلادی امدادرسانان را اخراج کرده بودند، این بار گفته‌اند که امنیت آن‌ها را تأمین می‌کنند.

ماردینی اما گفته است که هیچ سازمان بشردوستانه نمی‌تواند جایگزین اقتصاد یک کشور شود و از سقوط آن جلوگیری کند.

این درحالی اشت که پس از سقوط حکومت محمداشرف غنی، رییس جمهور فراری کشور، دارایی‌های بانک مرکزی مسدود و کمک‌های جامعه بین‌المللی قطع شد. 

بحران اقتصادی در افغانستان از کنترل خارج شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد