سمنگانی-ما-به-امنیت-کشور-فکر-می‌کنیم-نه-آینده-موسیقی

معاون سخنگوی امارت اسلامی طالبان می‌گوید که ما برای تامین امنیت جان و مال افغان‌ها سرگردان هستیم، اما یک رسانه خارجی درباره آینده موسیقی از من می‌پرسد.

به گزارش افغان نیوز؛ انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی در برگه توییترش نوشته است: «در اوائل فتح کابل، با یک رسانه خارجی مصاحبه داشتم، اولین سوال آن درباره آینده موسیقی بود.»

وی نوشته که من در پاسخ گفتم: «آیا تعجب‌آور‌ نیست که شما بجای امنیت و اقتصاد از موسیقی شروع می‌کنید؟»

سمنگانی می‌گوید که ما برای تامین امنیت جان و مال افغان‌ها سرگردان هستیم و شما برای آینده موسیقی؛ یقینا اولویت‌ها‌ فرق می‌کند!

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز به نیویورک تایمز گفته بود: «موسیقی در اسلام حرام است، اما ما به جای فشار وارد آوردن به مردم، امیدواریم بتوانیم آنها را قانع کنیم تا چنین کاری نکنند.»

این در حالی است که با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، شمار زیادی از آواز خوانان و هنرپیشه های سینما از کشور بیرون شده اند.

هنرمندانی که در افغانستان باقی مانده اند می‌گویند که با مشکلات امنیتی و اقتصادی روبه‌رو هستند.

خانم نغمه، هنرمند نامدار کشور، مدت‌ها پیش خطاب به طالبان گفته بود که اگر موسیقی نباشد، جامعه مریض و به سوی نابودی می‌رود.

در زمان حکومت طالبان بر افغانستان در دهه ۱۹۹۰، موسیقی، تلویزیون و سینما در این کشور ممنوع بود و کسانی که این ممنوعیت را نادیده می‌گرفتند، به شدت مجازات می‌شدند. 

این بار وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان می‌گوید که ریاست‌های موسیقی و افغان فیلم در چوکات این وزارت فعالیت‌هایش را از سر می‌گیرند.

اما مشخص نکرده که این ترانه‌ها همانند ترانه‌های سابق طالبان خواهد بود یا به گونه دیگر؟

در دوره قبلی حاکمیت طالبان بیشتر ترانه‌ها بدون موسیقی و اکثراً به گونه دینی و حماسی ثبت می‌شدند که بیشتر مردم آنرا ترانه‌های طالبی می‌نامیدند.

سمنگانی: ما به امنیت کشور فکر می‌کنیم نه آینده موسیقی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد