بر-ضرورت-وحدت-و-برادری-در-افعانستان-تاکید-شد

مسوولان و عالمان دینی در همایشی بر وحدت و برادری میان مردم افغانستان تاکید کرده و گفتند که مبلغان با استفاده از فرصت‌ها، تبلیغات تخصصی را در مساجد دنبال و موارد منفی و تفرقه‌انگیز را برطرف نمایند.

به گزارش افغان نیوز؛ آنان در چهارمین همایش "تبلیغات تخصصی" که روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۵ عقرب) از سوی مجمع اهل‌بیت برگزار شده بود، گفتند که به دستور وزارت حج و اوقاف، مراسم ختم قرآن در مساجد، باید بعد از ظهر برگزار گردد و درصورت برگزاری پیش از ظهر، صرف طعام باید بعد از ادای نماز جمع صورت گیرد.
سیدحسین عالمی بلخی، رییس مجمع محبان اهلبیت در این همایش گفت که که با توجه به شرایط کنونی افغانستان، تبلیغ علما با محوریت وحدت میان مردم، همگرایی و برادری ضروری است.
آقای بلخی افزود: در صورت تبلغیات غیر تخصصی علما و مبلغان، تبلیغ آنان نتیجه برعکس در پی‌داشته و به‌جای هدایت مردم، گمراهی، مشکلات و اختلاف میان اقوام  را به بار آورد خواهد آورد.
به گفته‌ او، مبلغان باید تحلیلی از وضعیت داشته باشند و سخن شایسه در راستای همدیگر پذیری در کشور ارائه نمایند.
آقای بلخی تصریح کرده که باید تلاش براین شود که با ذهنیت کشورهای همسایه اظهار نظر نشود زیرا؛ محیط جامعه‌ افغانستان با کشورهای همسایه متفاوت است و اگر روی این موضوع دقت نشود، مشکلات بیشتری در کشور خلق خواهد شد.
بلخی بیان داشت که مبلغان باید در مساجد و مراسم شهروندان کشور طوری ایراد سخن و تبلیغ نمایند که مردم به‌سوی وحدت و هم‌گرایی کشانده شوند و از این طریق اقشار مختلف جامعه باهم وصل شوند.
رییس مجمع محبان اهلبیت گفت که هم‌ اکنو ا.ا در افغانستان حاکم است و جز راه تعامل با آن، راه بدیلی وجود ندارد و در عین حال، تلاش صورت گیرد که از هرگونه اغراض جنگ‌طلبانه پرهیز شود چون؛ چهل سال جنگ و خشونت، جز بدبختی برای مردم ثمره‌ای دیگر نداشته است.
آیت‌الله صالحی، رییس شورای علمای شیعه‌ افغانستان در این همایش مبلغان را مامور معارف قرآنی دانسته و گفت که نقش علما، مبارزه با عقاید انحرافی است و تبلیغ آنان باید برخواسته از متن اسلام باشد.


او افزود که مبلغان باید رویت‌ها و احادیث درست و صحیح را برای مردم نقل نمایند تا مردم از رفتار و ابراز عقاید علما، درس بگیرند.
محمدآصف مصباح،‌ رییس مساجد وزارت ارشاد، حج و اوقاف در این همایش، منابر و مساجد را ظرفیت و فرصت مهم برای جامعه‌ افغانستان دانسته و تاکید کرد که علما از این فرصت به‌منظور تقویت ارزش‌ها و رشد نسل جوان استفاده کنند.
آقای مصباح گفت که هم اکنون بیشتر از ۵۰۰ باب مسجد در شهر کابل وجود دارد که از این میان، ۲۶۶ مسجد آن ثبت وزارت حج و اوقاف است و از سوی این وزارت حقوق دریافت می‌کند.

آژانس افغان نیوز؛ رحمت‌الله کریمی

بر ضرورت وحدت و برادری در افعانستان تاکید شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد